Inspiration som ger nytta

Nyligen fick ett 100-tal förtroendevalda och aktiva i regionen BohusÄlvsborg-Skaraborg påfyllnad på "inspirationskontot". Under en heldag i Trollhättan fick de botanisera i allt från stadsodling i bostadsområdet till boinflytande och tankar kring nästa års val. Allt för att kunna göra ännu bättre verksamhet för medlemmarna!

Med inspiration och kunskap som mål: hur gick det?

- Våra deltagare är väldigt nöjda, konstaterar Jan Lundqvist som är huvudansvarig för utbildningen på regionnivå. Jag tror att alla tycker att de fått med sig idéer, tips och kunskap, både från föreläsningarna och från varandra.

De förtroendevalda medlemmarna är ryggraden i Hyresgästföreningen. De ser till att ordna lokal verksamhet där de bor, de träffar fastighetsägaren för att tillsammans förbättra boendet och ge hyresgästernas syn på vad som behövs, de är med i förhandlingarna om hyrorna. De ordnar också aktiviteter som gör det roligt att bo.

- Jag tycker att det var väldigt givande, säger Petra Karlsson, en av våra förtroendevalda i Lidköping.Petra Karlsson, Lidköping Foto: Nils-Olof Larsson Bra föreläsningar, mycket prat med och tips från andra förtroendevalda, och glädje och inspiration. Det här kommer att hjälpa oss att göra bättre verksamhet för våra medlemmar, helt klart.

- Sedan handlar inte allt en dag som denna om att komma på något nytt, kommenterar Jan Lundqvist. Många har nog sett att det de gör är bra. Jag upplever att deltagarna är stolta över vad de gör, men också att de är öppna för att skruva på det som redan görs, att förändra och förnya.

- Det känns att vi är en levande folkrörelse med ambitioner att göra boendet bättre!

Vill du också göra skillnad?