Hyresgästens dag(ar) blev fester

• Vårgårda
  • Vänersborg
  • Åmål

Under våren, sommaren och nu i höst har vi hållit ”Hyresgästens dag”, runt om i regionen BohusÄlvsborg-Skaraborg. Det blev lite fest på alla ställena - och en hel del prat om våra förslag till hur man bör jobba bättre med sina bostadsfrågor.

Hyresgästens dag är ett sätt att fokusera på boendefrågorna. Lite sker det i den lättsamma formen, med mycket plats för barnen, grillning och fika.

Men kärnan i dagen blir samtalen. Grannarna får ett bra tillfälle att träffas, hyresgästföreningens förtroendevalda finns på plats för att ta emot, diskutera och lämna synpunkter på boendet. Och det kommer in en hel del, kan Marie Sundberg på Hyresgästföreningen berätta:

- Väldigt många av våra besökare passar på att byta ett par ord. Man är ofta bekymrad om bostadsbristen såklart. Ett annat orosmoln är vad som händer när fastighetsägaren ska rusta upp husen: vad händer med min hyra då?

När Hyresgästföreningen slår upp sitt tält finns också våra förslag på plats. För varje kommun har vi tagit fram ett bostadspolitiskt program, som vi sammanfattar i några punkter. På Hyresgästens dag blir det ett givet samtalsämne:

- Vi har såklart svar på många frågor, men det har också visat sig att många vill vara med och dra sitt strå till stacken. En del vill vara med och förhandla hyran, flera har sagt att de gärna hjälper till med att sätta upp informationer i sina trapphus och andra vill bara uttrycka sitt stöd för vårt arbete!

Hyresgästens dag är till för alla hyresgäster, inte bara medlemmar. En sak som många reagerar väldigt positivt över är att medlemmarna har så bra förmåner – allt ifrån biobiljetter till försäkringar och djurfoder.

- I Strömstad kom det fram en kille i tioårsåldern till mig, berättar Marie Sundberg. Han stod hos mig en stund och vi pratade om vad vi gör, och vad han gillade. Han gillade vårt jobb - och han gillade hoppborgen!

- Det är kanske det allra roligaste med Hyresgästens dag – att vi har en uppväxande generation som förstår hur viktiga bofrågorna är!

I dagsläget har vi varit på 27 olika platser, med samma koncept men ibland inom andra arrangemang, till exempel Tibro, Tanum, Falköping, Lysekil, Karlsborg, Vänersborg, Skara, Mariestad, Munkedal, Uddevalla, Åmål, Nossebro, Ulricehamn, Dals-Långed, Kungshamn, Strömstad, Mellerud, Dals-Ed, Vårgårda...

Foto: Marie Linnarsson och Marie Sundberg

Vill du också göra skillnad?