Hett på Solgården

Hyresgästföreningens sommargård "Solgården" utanför Vänersborg har blivit ett litet smultronställe – inte bara för Vänersborgare.

När sommarkvällen sakta lägger sig och barnfamiljerna börjar plocka ihop filtar, hinkar och blöta badkläder samtidigt som "Ta mig till havet" spelas i Gula Paviljongen är sommaren som den ska vara: sol, rejält varmt i vattnet, lite lockande grilldofter från de uthyrda stugorna och en svag vind som fläktar. Siv Fransson som är föreståndare på Solgården summerar första halvan av sommaren:

- Precis så här vill vi ha det! Vi har hyrt ut stugorna, en del av våra rum i "Röda huset" är uthyrt, barnfamiljer kommer hit och leker, stojar, köper glass och njuter.

Härliga dagar på Solgården! Foto: Nils-Olof Larsson

Solgården är öppen för alla, men medlemmar i Hyresgästföreningen har en rejäl rabatt på boendet. Stranden är barnvänlig och erbjuder både sand och gräs som underlag. Just idag spelar Rolf och Lennart "Musik i sommarkväll" för en entusiastisk publik som gärna sjunger med. Deras toner glider ut över gräsmattan och till de närmaste stugorna.

- Vi har en fantastisk plats här, konstaterar Siv. Sådana här dagar blir det ett smultronställe för alla som kommer hit.
- Vi har ganska stor efterfrågan på våra stugor, men vi har några luckor kvar. Det kan bli både aktiva och avslappnande dagar här på Solgården. Vi har stora gräsmattor, badet såklart, utflyktsmål i närheten.

- Så kom hit - oavsett om du är medlem eller inte!

Vill du veta mer om Solgården eller boka? www.solgårdenvidvänern.se