Här bygger Strömstad - billigare

I Strömstads kommun är det dyrt att hyra en nyare lägenhet och man lever med bostadsbrist. Allmännyttiga Strömstadsbyggen tar problemen på allvar och har byggt bostäder till priser som är betydligt under rikssnittet.

Hyresgästföreningens genomgång över hur stor del av inkomsten som vanligt folk måste betala för att hyra en lägenhet har väckt stor uppmärksamhet. Den som är ensamstående, kanske med barn eller med pension som sin enda inkomst får ofta betala halva sin inkomst för en nyare tvårummare. Det betyder såklart att det är uteslutet att bo där.

Strömstad är inget undantag: rapporten visar att en ung hyresgäst skulle behöva betala 50 % av sin inkomst om hen skulle kunna hyra en nyare lägenhet. För äldre är siffrorna än mer alarmerande.Ur TTELA den 14 februari 2017

Men man är medveten om problemen, och man arbetar aktivt för att förbättra sin situation. Strömstadsbyggen har byggt Kombohus – där man dragit ner på lägenheternas storlek samtidigt som man låter byggbolagen ta över delar av förarbetet. Det leder till ökad konkurrens mellan byggbolagen och lägre priser, menar man.

Resultatet har blivit att man fått lägenheter med en produktionskostnad som är 25% lägre än vad som är vanligt. Hyrorna blir därefter: i stället för 8 000 kronor får man nu betala kring 5 900 kronor i månaden för en nybyggd tvåa.
- Det här är en av möjligheterna att pressa priserna, konstaterar Stefan Kudryk, som står bakom rapporten "Halva inkomsten till hyran". Strömstadsbyggen har tagit ett viktigt steg och visar att det går att bygga billigare. Från Hyresgästföreningen har vi fler förslag på åtgärder vi gärna skulle se, och större skatterättvisa är ett sådant exempel.

Not:
Rapporten "Halva hyran till inkomsten" visar att äldre (över 65 år) i Strömstad skulle få betala 66 % av sin inkomst för en nyare två, medan en ung vuxen måste betala 50 % av sin inkomst för samma lägenhet.

Bild från TTELA:s näringslivsbilaga den 14 februari 2017