Grilla och njut!

På några veckor har temperaturen stigit från skidåkning till utesittarkvällar, och nu börjar grillarna osa och lukta förföriskt gott. Men för att inte grannsämjan ska få sig en knäck och vårkvällarna kylas ner av dålig stämning kan det vara läge att lyssna på vår jurist Pehr Hasslöf, som tipsar om hur man kan grilla lugnt.

- Vi får varje år en del frågor och klagomål från grannar, konstaterar Pehr, som jobbar som jurist på kontoret i Borås. Det är kanske inte alla som uppskattar när kolet tänds och det ryker från grillen.

- Att sitta på sin egen balkong när grannen under börjar grilla, kan vara näst intill obehagligt. Men vi får en frågor kring grillning på gården också.

Vanliga frågor och viktiga tips

Får jag grilla på balkongen?

- Det finns inget generellt förbud, men en del hyresvärdar har ordningsregler som inte tillåter det. Om du ska grilla på balkongen kanske du ska fundera på en elgrill? De osar mindre.

Är det OK att grilla på gården?

- På en del gårdar finns det fasta grillplatser och det kan ju bli härliga träffpunkter! Kolla annars att det är tillåtet att använda egna grillar på gården. Använder du engångsgrill: placera den stadigt och på rätt underlag. Och ta bort resterna innan fåglar och barn börjar leka med dem!

Säkerhetstips?

- Grillkol kan hålla sig varmt väldigt länge efter att grillningen är klar. Se till att kolen inte kan tända något, eller att barnen kan komma åt det. Släck med vatten när du är klar.
- Och håll tändvätskan på avstånd!

Vad är din egen favorit på grillen, Pehr?

- Jag har flera favoriter! Högst på listan ligger nog lax, gärna med en egengjord potatissallad till. Eller egenfångad havsöring, säger Pehr med ett längtansfullt leende. Äter vi kött kan jag tänka mig baconlindade hela vattenkastanjer, eller majskolvar, till det.

Njut av de fina kvällarna och grilla gärna - men tänk på dina grannar, uppmanar juristen Pehr Hasslöf. Foto: Nils-Olof Larsson