Förhandlingsdags

• Vårgårda
  • Vänersborg
  • Åmål

Nu är årets hyresförhandlingar igång. Bostadsbolagen har riktigt goda förutsättningar, och vi kommer att jobba hårt för att det gynnsamma kostnadsläget ska komma hyresgästerna till del.

Att förhandla hyrorna för landets tre miljoner hyresgäster är en av våra viktigaste uppgifter som organisation. Våra anställda förhandlare sitter nu tillsammans med de förtroendevalda förhandlingsdelegaterna och förbereder sig för att förhandla hyran för din lägenhet.

När vi förhandlar hyror är bolagens kostnader en mycket viktig faktor. Redan förra året såg vi att bostadsbolagen har väldigt bra förutsättningar. Inflationen var då väldigt låg och räntan låg på rekordlåga nivåer. Det gör att bolagens lån blir billigare och att kostnadsökningar avstannar. Våra argument vann gehör: resultaten för 2015 innebar den lägsta genomsnittliga höjningen av hyran på många år.

Blommande buskar på gården när Hyresförhandlingarna startar. Fotograf: Nils-Olof Larsson

Det var då, men hur ser det ut idag? Inflationen är i princip oförändrad, det vill säga fortsatt väldigt låg. Riksbankens styrränta har dock sänkts ytterligare. För ett år sedan låg räntan på 0 procent. Nu ligger den på -0,35 %. Det goda ekonomiska läget för regionens bostadsbolag har alltså blivit än mer gynnsamt.

Hyresgästföreningens inställning i årets hyresförhandlingar är att gränsen är nådd. Det ekonomiska läget gör att det helt enkelt inte finns några motiv för att hyrorna ska höjas ytterligare. Istället vill vi att både privata och allmännyttiga fastighetsägare tar sitt samhällsansvar och kraftigt begränsar sina krav. Om bolagen vill höja hyran måste det motiveras väldigt tydligt.

När fastighetsägarna går igenom tuffa tider med höga räntor och ökade kostnader så påverkar det hyresförhandlingarna i allra högsta grad. När läget nu är det motsatta förväntar vi oss att det kommer hyresgästerna till del i form av mycket låga hyreshöjningar eller oförändrade hyror. Allt annat vore orimligt.