Fler som vill jobba för bättre boende

• Alingsås
  • Vårgårda
  • Vänersborg
  • Åmål

När Hyresgästföreningen frågar hyresgästerna om deras boende, vad som kan och bör förbättras och om de själva kan hjälpa till på något sätt är det många som är öppna för att göra en insats på något sätt. Någon kan tänka sig att vara kontaktperson, en annan kan tänka sig arbeta med någon fråga som ligger "nära" så vill man bara bli kontaktad och bestämmer sig senare.

Engagemanget och viljan att förbättra sitt boende är tydligt när Hyresgästföreningen går runt i bostadsområdena och pratar med hyresgäster.

Under en intensiv vecka har anställda och förtroendevalda knackat dörr i bostadsområden i 18 kommuner. Under tusentals samtal har vi pratat om boendet och hur man kan förbättra det. Boendet engagerar, och väldigt många vet hur man kan förbättra just där man själv bor. Många är också villiga att vara med i arbetet.
- När vi får ett lokalt engagemang där de boende själva är med och driver frågorna, ja då blir det bra, konstaterar Magnus Tengberg som är en av Hyresgästföreningens verksamhetsutvecklare.
- Hyresgästerna och deras kunskaper är en tydlig och nästan nödvändig framgångsfaktor når vi vill ha förbättringar.

Resultatet av förra veckans arbete är inte sammanställt än, men i varje bostadsområde som vi besökt har vi hittat personer som gärna blir kontaktade för vidare samtal.
- Vår utmaning nu är att hinna med att ta kontakt med alla som varit positiva, säger Magnus Tengberg. Vi vill ju inte att det ska ta för lång tid innan vi återkommer till dem, och det är många kontakter som ska tas. Väldigt många...

Tusentals samtal - med hyresgäster, med engagerade förtroendevalda och med de som tar saken i egna händer när det inte händer något. Foto: Håkan Skött, Joachim Lecander och Ludvig Hansson

Fakta om våra tretusen samtal

• Under arbetsnamnet "DinVärd.se" har Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg under en vecka knackat dörr hos hyresgäster i 18 kommuner.
  • Underlaget för samtalen har varit resultaten från en enkät, Dinvärd.se. Över 10 000 medlemmar i regionen fick med post ett antal frågor om sitt boende.
  • Frågorna handlade om lägenheten, utemiljö, inflytande och ytterligare några ämnesområden kring hur man bor.
  • Resultaten från enkäten kommer att presenteras på dinvärd.se under oktober.
  • Sammanlagt har vi träffat och pratat med nästan 3 000 hyresgäster.
  • Resultaten från enkäten och samtalen kommer vi att berätta om på vår webb (hyresgästföreningen.se) och på vår facebooksida.

Vill du också göra skillnad?