Engagemang i Tidaholm

De som bor på Stensiken i Tidaholm reagerade mot sin hyresvärd. När Hyresgästföreningen kom dit möttes man av frågor, synpunkter och information. Och massor av engagemang i sitt boende!

- Det är inte ofta man möts av så stort engagemang kring boendefrågor som vi mötte på Stensiken i Tidaholm igår, konstaterar Magnus Tengberg som är kommuncoach. Tyvärr finns det en del problem bakom, men tack vare alla hyresgäster som delade med sig och engagerar sig ska vi nog kunna komma framåt.

För ett tag sedan begärde fastighetsägaren hos hyresnämnden att få höja hyran. Skälet till det är att man vill installera säkerhetsdörrar i husen. Hyresnämnden vill då ge alla boende möjlighet att reagera, och skickar ut handlingarna. Tillsammans med en lista över hyresgästerna och deras personnummer.

Det fick de boende att reagera – på hyreshöjningen, på hanteringen av personnumren och på bolagets förvaltning.

Hyresgästföreningen åkte direkt till Stensiken och Tidaholm, med sin mobila mötesplats "Bobilen". Det blev ett välbesökt och engagerat möte under hela eftermiddagen där personalen hade fullt upp.
- Det var nog en bit över 80 personer som kom till Bobilen och talade med oss, berättar Magnus Tengberg. Vi kunde informera och blev informerade.

- Vi har aldrig varit med om ett sådant engagemang, säger Mia Kjellsson och Maria Holmberg som huserar i Bobilen. - Vi gör nytta, det känns att det är uppskattat och vår jurist Sune har kunnat reda ut en hel del - men mycket jobb återstår såklart! Foto: Mia Kjellsson

Nu kommer Hyresgästföreningen att titta på flera frågor tillsammans med en arbetsgrupp. Det gäller både förhandlingen kring säkerhetsdörrar och en eventuell hyreshöjning, det gäller ett samråd kring övriga frågor som tryggheten på området, servicekvalitet och inte minst – hur man tar till vara på de boendes engagemang.
- Absolut måste vi göra det, säger Magnus Tengberg. Det är ju hyresgästerna som vet bäst hur det står till och vad som händer – eller inte händer - på Stensiken!