Vi påverkar politiken

Vi påverkar politikerna – och lyckas Efter en tids intensivt arbete med att upplysa allmänhet och politiker i Alingsås om vad allmännyttan betyder har man nu, åtminstone tillfälligt, lyckats stoppa utförsäljningen av Alingsåshem.

I Alingsås har allmännyttiga Alingsåshem fått ägardirektiv från politikerna, som i praktiken tvingar dem att sälja en stor del av hyresgästernas hem. Från Hyresgästföreningen har vi varit kritiska – det är inte så man behåller styrningen över bostadsmarknaden.

Vi har protesterat: med namninsamlingar, med protestlistor, med torgmöten, med debattartiklar, med insändare och med vykort till politikerna. I veckan stod ett antal engagerade hyresgäster utanför kommunfullmäktiges möte, och pratade med alla ledamöter som gick in.

Kommunfullmäktige godkände inte försäljningen, och Hyresgästföreningens ordförande Jan Andersson säger att han ser det som en halv seger och en stor framgång.

-          Jag är stolt, deklarerar han.

Framför allt är det arbetet som Hyresgästföreningen lagt ner på att bilda opinion och att träffa politiker för samtal, som har lönat sig. Politikerna har tagit sitt förnuft till fånga och insett att man kan vinna fördelar genom att verka på andra sätt. Med andra ägardirektiv kan man behålla större inflytande över kommunens bostadsmarknad, och det gynnar alla hyresgäster, menar Jan Andersson.

-          Nu gör man om – och gör rätt, hoppas vi!