Hjärtefrågorna med Cecilia Widegren (m)

- Vi fick prata om våra hjärtefrågor. Cecilia lyssnade, ställde bra frågor och var intresserad. Det säger Lennart Derehag, ordförande i Hyresgästföreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg efter att ha träffat Cecilia Widegren (m) för ett bostadspolitiskt samtal. - Det blev en fruktsam dialog!

När Lennart Derehag och regionchef Maria Hjelm från Hyresgästföreningen träffade Cecilia Widegren (m) blev det ett intressant samtal, naturligtvis med bostaden och bostadspolitiken i fokus.

- Vi var helt överens i vissa frågor, säger Lennart. Till exempel när det gäller långsiktighet och behovet av bred politisk enighet för att skapa bra boende. Och när vi pratade om förhandlingssystemet för hyran ifrågasatte hon oss inte!

Skatterna och hur olika boendeformer beskattas ojämlikt var extra intressant för Widegren, och hon fick med sig finansdepartementets utredning i ämnet från mötet.

- Vi fick föra fram våra frågor, och Cecilia Widegren lyssnade, var intresserad och ställde relevanta frågor, konstaterar Lennart Derehag. Vi fick veta vad hon ser som svårigheter och utmaningar.
- Våra samtal med riksdagspolitikerna är mycket värdefulla, avslutar Lennart. Vi får föra fram vår syn på hyresrätten och på samhällets utmaningar.

Hyresgästföreningen träffar regelbundet riksdagspolitiker från alla partier, för att prata om frågor som har med boendet att göra. I region BohusÄlvsborg-Skaraborg är Rossana Dinamarca (v), Jan Eriksson (m), Annika Qarlsson (c), Said Abdu (l), Janine Alm Eriksson (mp) några av de vi tidigare träffat.