Bostadsförsörjningsplan - vet jag inte om vi har...

För politikerna i Lysekil blev det lite ansträngt när P4 väst lyfter en av de stora frågorna från Hyresgästföreningens lokala arbetsgrupp: hur ser det ut med bostäder nu när en av kommunens stora arbetsgivare ska nyanställa?

Med ett nyhetsinslag i P4 Väst avslöjade Hyresgästföreningen hur Lysekil står utan bostäder när Preemraff ska anställa 150 personer. Kommunalrådet hade inte ens koll på att ett Bostadsförsörjningsprogram saknas.

I många år har Hyresgästföreningen legat på för att få till nya hyreshus i Lysekil. Kommunen tog fram en Bostadsstrategi det året men sedan har inget hänt.

Roland Karlsson, Lars Brink och resten av den lokala bostadspolitiska gruppen har gjort en film om situationen och turnerat bland partierna för att lyfta bostadsfrågan. Gruppen fick till och med en kvart på Kommunstyrelsens möte i fjol. Det var då en politiker undrade var man kunde få tag i den där Bostadsstrategin...

Gruppen har efterlyst riktlinjer för bostadsförsörjningen men några sådana finns inte beslutade. Trots att det finns en lag som kräver det. I radioinslaget är kommunrådet osäker på ifall riktlinjerna finns.

Idag intervjuades Lars och Roland i radion, och förklarade hur det ser ut. De var mycket kritiska mot kommunens brist på agerande.

Så när Preemraff nu ska öka antalet anställda med 150 personer, är det hög tid för Lysekils kommunpolitiker att lyssna ordentligt till Hyresgästföreningen!

Lyssna på och läs inslaget i P4 Väst - se länken ovan/till höger.

Roland Karlsson och Lars Brink i Lysekils bostadspolitiska grupp försöker få fart på bostadsplaneringen bland politikerna.

Vill du också göra skillnad?