Beslut om utförsäljning i Borås

Igår klubbade kommunfullmäktige i Borås igenom försäljningen av 911 lägenheter hos det allmännyttiga bostadsbolaget AB Bostäder i Borås. Vi kämpade in i det sista för att förhindra försäljningen och påminde politikerna om deras ansvar för kommunens bostadsförsörjning. Köpare är fastighetsbolaget Victoria Park och bolaget tar över den 1 februari 2016.

Fastigheterna som har sålts ligger på Marklandsgatan och Solvarvsgatan på Hässleholmen och på Ekängsgatan på Sjöbo. Bor du i ett hus som berörs av försäljningen är det detta som gäller:

• Du har kvar ditt hyresavtal och din hyra. AB Bostäder och Victoria Park har skyldighet att informera om hur du ska betala hyran efter försäljningen.
  • Om Victoria Park vill höja din hyra måste man först förhandla med Hyresgästföreningen. Då kommer vi att presentera vilka krav bolaget har och vad vi tycker om kraven.

Boinflytande

I början av nästa år är du välkommen till ett möte där du kan vara med och diskutera hur alla hyresgäster ska kunna få inflytande och vara med och påverka. Hör av dig till oss om du är intresserad av detta så berättar vi mer.

Kontakt

Har du frågor är du välkommen att kontakta Hyresgästföreningen. Du kan mejla dina frågor till info.bask@hyresgastforeningen.se.  Du kan också ringa 0771-443 443 eller besöka:

• Vi-lokalen på Hässle torg där vi finns på plats den 23 och 24 november klockan 17-19.
  • Kvarterslokalen på Ekängsgatan där vi finns på plats den 26 november klockan 17-19.

Vill du också göra skillnad?