Låg hyreshöjning hos Viskaforshem

Hyresgästerna hos Viskaforshem AB får höjda hyror med 0,6 procent från och med den 1 april 2016. Detta står klart efter att Hyresgästförening förhandlat ned bolagets ursprungliga yrkande på 1,5 procent.

– Kostnadsmedvetenhet och satsningar på underhåll av bra kvalité har resulterat i en positiv utveckling för företaget men skuldsättning är fortsatt relativt hög som och fastigheternas har sitt underhållsbehov. Vi lyckades dock att genom en konstruktiv dialog nå en relativt låg uppgörelse. Företagets ambition att i år öka underhållet till en högre nivå än tidigare ligger kvar, säger Ann-Christin Josefsson, förhandlare hos Hyresgästföreningen.

För en genomsnittlig tvårumslägenhet på 60 kvadrat som idag har en hyra på 4 590 kronor i månaden innebär det en höjning med i snitt 28 kronor per månad.

Den 1 januari höjde även AB Bostäder i Borås hyran med 0,59 procent, Sandhultsbostäder med 0,55 procent och Toarpshus med 0,88 procent. Fristadbostäder vill höja hyran med 3,45 procent men den förhandlingen är ännu inte klar.

Vill du också göra skillnad?