4 433 besök hos medlemmar

• Vårgårda
  • Vänersborg
  • Åmål

- Vad heter din chef, frågade en allvarlig man i Sandared när han deltagit i ett bomöte för medlemmar. Jag måste få ringa honom och tala om vilket bra och viktigt arbete ni gör! I region BohusÄlvsborg-Skaraborg knackar projektet Aktiva medlemmar på hos medlemmarna för att bjuda in till medlemsträffar. Det är både uppskattat och effektivt.

Projektet som nu är inne på sitt sista år av två har som huvudsaklig uppgift att besöka områden där det finns lite eller ingen aktivitet bland medlemmarna.

− Fram tills i dag har vi träffat och pratat boende med 4443 hyresgäster, berättar Mia Kjellsson, projektarbetare.

När de knackar på hos medlemmarna möts de i stort sett alltid av positiva reaktioner.
− När vi knackar på bjuder vi in till en medlemsträff för de boende i ett område. Vi har nu hållit 120 möten där hyresgästernas inflytande är i fokus.
Samtalen är nästan alltid livliga och ofta känns mötestimmen alldeles för kort.
− Det roligaste är alla medlemmar som vill arbeta för ett bättre boende. Förutom alla husombud och kontaktpersoner ute i bostadsområdena så har vi varit med och bildat flera lokala hyresgästföreningar, bland annat i Brastad och Åmål.

Mia Kjellsson och Matilda Andersson som jobbar i projektet märker tydligt att deras arbete gör skillnad för medlemmarna. En färsk Sifo-undersökning visar att vårt anseende bland medlemmarna i regionen ökar och när det gäller de förtroendevaldas bild av Hyresgästföreningen så ligger BohusÄlvsborg-Skaraborg i topp.

- Ja, det gnälls alldeles för mycket nu för tiden, avslutade mannen i Sandared bestämt. Jag vill att det blir känt hur bra de här mötena är!

I verksamhetsberättelsen (se länken till höger) för region BohusÄlvsborg-Skaraborg kan du läsa mer om vår verksamhet.

Matilda Andersson, Mia Kjellsson och medlemmarna Gerd Olsson och Lisbeth Johansson vid ett av projektets möten. Foto: Kajsa Wedberg, Hem&Hyra

Vill du också göra skillnad?