150 trapphusmöten på tre kvällar

Efter en stor kraftinsats har Hyresgästföreningen nu samlat in frågor och engagemang på Sjöbo och Hässleholmen inför ägarbytet av fastigheterna. För att få prata med så många som möjligt ratade man ett konventionellt möte och träffade hyresgästerna i trappuppgångarna.

Den första mars får hyresgästerna på Marklandsgatan och Solvarvsgatan på Hässleholmen samt Ekängsgatan på Sjöbo en ny hyresvärd.  Det är börsnoterade Victoria Park som köpt 911 lägenheter av kommunala AB Bostäder i Borås.

Vi kommer att bland annat att diskutera boinflytande med den nya ägaren och då är det viktigt för oss att veta vilka frågor som är aktuella för de som bor i områdena.  För att få chansen att prata med så många som möjligt valde vi att inte hålla ett vanligt möte i en lokal.

– Vi provade att hålla en rad kortare möten där hyresgästerna bor.  På så vis hoppades vi att fler skulle ha möjlighet att delta, förklarar Petra Hamnered Viita, som är vikarierande kommuncoach för Hyresgästföreningen i Sjuhärad.  Vi satte upp trappaffischer i förväg med dag och tid för trapphusmötena och höll sedan tummarna för god uppslutning.

Det krävdes insatser från både anställda och förtroendevalda medlemmar för att Hyresgästföreningen skulle klara av bemanningen av mötena.  Det var cirka 150 trappuppgångar som skulle besökas under tre kvällar.  Och uppslutningen blev över all förväntan.

– På Hässleholmen samtalade vi med drygt 200 hyresgäster och på Sjöbo ett sextiotal.  Det är inte många bostadsmöten som drar så mycket folk! Dessutom blev vi positivt överraskade av att nästan 130 personer var intresserade av att engagera sig i sitt område och ville komma till ett planeringsmöte i slutet av februari, säger Petra Hamnered Viita.

Många hyresgäster oroar sig för ägarbytet och frågorna var många: Kommer hyran att höjas?  Gäller mitt hyreskontrakt fortfarande?  Får jag bo kvar?  När får jag besked om vart jag ska betala hyran för nästa månad?  Hur kommer felanmälningen att fungera?  Kommer Victoria Park att göra något åt nersmutsningen i området?  Och som alltid i flerfamiljshus kom det synpunkter på tvättstugan.

– Framför allt rörde det sig om praktiska saker, säger Claes Wittnäs, som är förtroendevald i Hyresgästföreningen Sjuhärad och dess bostadspolitiske talesperson.

– De boende saknar information från Victoria Park inom en rad områden.  De vill också höra om planerna för Hässleholmen och Sjöbo och möjligheten till inflytande.  Nu planerar vi inför kommande kontakter med hjälp av engagerade hyresgäster.

Trapphusmöte på Solvarvsgatan på Hässleholmen. Fotograf Nils-Olof Larsson.

Vill du också göra skillnad?