Hjälp till att förhandla din hyra

• Ale
  • Härryda
  • Kungsbacka
  • Kungälv
  • Lerum
  • Mölndal
  • Orust
  • Partille
  • Stenungsund
  • Tjörn
  • Varberg
  • Öckerö

Snart drar årets hyresförhandlingar igång. Du kan själv engagera dig i arbetet med hyresförhandlingar på flera olika sätt.

Varje år förhandlar Hyresgästföreningen din hyra med din hyresvärd. Du som hyresgäst kan också engagera dig på olika sätt i arbetet med förhandling.

Just nu behöver vi fler hyresgäster som engagerar sig i förhandlingsråd. Råden hjälper till med att förse representanter i hyresförhandlingarna med information om lägenheterna och bostadsområdet som sedan ligger till grund för förhandlingsarbetet.

– De enda som är experter på sina hem är hyresgästerna själva och därför behövs du i förhandlingsarbetet för att tillsammans med förhandlingsexperter se till att förhandlingarna blir så bra som möjligt, säger Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen Region västra Sverige.

Det finns också fler sätt att som hyresgäst engagera sig i förhandlingsarbetet. På föreningarnas årsmöte utses förhandlingsdelegater som ingår i det som kallas stor förhandlingsdelegation. Deras uppgift är att bestämma inriktning och riktlinjer för förhandlingen. De utser också vilka som är med i det som kallas liten delegation. Det är denna lilla delegation som sedan förhandlar om hyran med motparten.

– Det finns flera olika nivåer som man kan engagera sig på. Vi har också förhandlingsutbildningar som riktar sig till de som vill lära sig mer, säger Carl-Johan Bergström.

Är du intresserad av att delta i förhandlingsarbetet kan du kontakta regionens förhandlingsenhet på forhandling.v-sverige@hyresgastforeningen.se