Barntema och politik på Kulturkalaset

Under årets Göteborgskalas bjöd våra sju Göteborgsföreningar på ett fullspäckat program.

I Hyresgästföreningen Centrums tält i Trädgårdsföreningen stod barnen i kö för att få klappa kaniner och planetera växter och i Bältesspännarparken varvades kultur och underhållning med spännande panelsamtal.

Bland andra var Göteborgs politiker inbjudna för att berätta om sina planer och visioner för bostadsbyggandet i staden. En av de frågor som diskuterades var Frihamnen där kommunen satt upp tydliga mål för vilka nivåer de framtida hyrorna ska ligga på. En satsning byggnadsnämndens ordförande Ulf Kamne (MP) anser är nödvändig om visionen om en stad för alla ska bli verklighet.

– Inga privata aktörer kliver ur marknadslogiken, det handlar om lönsamhet. Därför måste vi in och styra för annars kommer det här inte att ske.

Också den politiska oppositionen i Göteborg var försiktigt positiv till ambitionen att styra hyresnivåerna men uttryckte vissa farhågor.

– Det är ett intressant försök som jag följer med stort intresse, ansåg Ann-Catrine Fogelgren, FP-ledamot i stadens byggnadsnämnd. Men vem är det som ska få de här billiga lägenheterna? Jag är lite rädd för att vi får en segregation i området.

När det gäller ombyggnation och renoveringar var såväl den styrande rödgrönrosa politiska minoriteten och oppositionen överens om att målet måste vara att ingen ska tvingas flytta för att hyran blir för hög.

Hampus Hagman från Kristdemokraterna och ledamot av byggnadsnämnden ansåg det självklart att hyresgästerna ska kunna välja nivå på upprustning.

– Ingen ska tvingas till lyxrenovering utan hyresgästerna måste erbjudas valfrihet som till exempel mini, midi och maxi.

Vänsterpartiet som representerades av riksdagsledamot Nooshi Dadgostar efterlyste statligt stöd till ombyggnation.

– Hyresgästernas rättigheter måste stärkas men vi behöver också ett mycket större statligt stöd som kan dämpa hyreshöjningarna.