Återbruk räddar miljö och klimat

• Ale
  • Härryda
  • Kungsbacka
  • Kungälv
  • Lerum
  • Mölndal
  • Orust
  • Partille
  • Stenungsund
  • Tjörn
  • Varberg
  • Öckerö

Ombyggda elcyklar, återbrukad mat och vintagerkläder. Ska vi klara omställningen till miljövänliga bostäder och infrastruktur krävs nya lösningar för cykelparkeringar, sophantering och klädvård. Inom Hyresgästföreningens projekt Ekologisk stadsdel Majorna 2.0 ryms många olika återvinnings- och återbruksidéer.

My Welther är projektledare för Ekologisk Stadsdel Majorna 2.0 som drivs av Hyresgästföreningen tillsammans med bostadsbolagen Poseidon, Familjebostäder och Bostadsbolaget.

-  Målet är att skapa verksamheter, arbetssätt och modeller för hur vi kan underlätta för fler hyresgäster att ta ett par steg till i sin vardag mot ett mer klimathållbart sätt att leva. Det kan vara konkreta saker som bättre fungerande cykelparkering som gör det möjligt att skaffa en cykel till pallkrageodlingar, åkerbruksrum eller verktygspooler på gården-. Helt enkelt dela mera och återanvänd dina prylar, säger My Welther.

Att det blev just Majorna är inte en slump.

-  2008 startade det första Ekologisk stadsdel Majorna som ett dialogprojekt med syfta att ta reda på vad majborna vill göra för skapa en mer ekologisk boendemiljö. Nu vill vi göra det konkret möjligt för fler i Majorna och samtidigt sprida verksamheter och arbetssätt till andra stadsdelar och städer.

Den senaste veckan har en återbruksutställning med ombyggda cyklar visats i Hyresgästföreningens publika Arena: Första Lång. Men Ekologisk stadsdel Majorna 2.0 har också en rad återkommande aktiviteter.

Bland annat driver projektet Folkkök tillsammans med bland andra ResursRestaurangen för att minska matsvinnet genom att tillsammans laga mat på råvaror som annars skulle slängts¨.

-  Vi har workshops i Remake & Redesign för ta vara på kläder och  tyger- skapa nytt av gammalt för minska textilavfallet. Vi skapar tillsammans med hyresgäster och fastighetsägare modeller för bra cykelförvaring och cykelparkering på utvalda gårdar. Vi erbjuder studiecirklar i ekologisk odling ute på gårdarna. Just nu är sju stycken gårdscirklar igång och fler är på gång, säger My Welther.

Under våren kommer projektet att ha ytterligare en utställning på Arena Första Lång kring Remake & Redesign - en modeutställning med Klädoteket och en fashion show. Hösten inleds med en spännande kulturfestival med workshop kallad Sommarens sista dagar- med försök att undersöka möjligheten med en lokal valuta - kallad Majorer.

Att påbörja en omställning till mer återbruk behöver inte vara svårt, menar My Welther.

-   Titta om det finns utrymme för ett bytesrum eller återbruksrum där du bor. Kanske kan ni ha bytesdagar på gården? Eller loppis? Ett rum för att fixa och laga möbler?

-   Varför äga en borrmaskin som du använder cirka 10 minuter per år? Kanske kan ni genom den lokala hyresgästförening ha en verktygspool och låna saker som symaskin, borrmaskin och dyra verktyg?

-  Om vi delar mera och återanvänder våra saker flera gånger- så minskar vi vårt avfall och skapar en lite bättre framtid för våra barn.

Cykelutställning i Arena: Första Lång. Foto: My Welther