60-årsfest med bostadstema

Kan man bo här? I april, maj och juni har våra förtroendevalda varit ute på gator och torg och ställt frågan till allmänhet och politiker.

Stora orangefärgade dörrar med texten "Kan man bo här" har under våren och sommaren varit placerade på olika platser i Bergsjön, Kortedala, Mölndal och Partille.

Dörrarna är en del av vår nationella kampanj som sträcker sig från Trelleborg i syd och Gällivare i norr. Syftet är att bjuda in allmänhet och politiker till att diskutera lösningar på bostadsproblematiken.

Först ut var Hyresgästföreningen Partille som under flera dagar i mitten av april ställde upp dörren på Kyrktorget och  Valhamra torg för att prata med besökare och dela ut flygblad.

- Vi vill väcka debatt om varför kommunen inte bygger billiga hyresrätter till framför allt våra ungdomar som vill flytta hemifrån, säger Elisabeth Hagrenius.

I Mölndal fanns våra förtroendevalda  på plats under PelleKan-dagen i stadshusparken för att diskutera bostadsfrågor medan Hyresgästföreningen Norra Göteborg mötte allmänheten vid två tillfällen i Bergsjön och Kortedala.

– Det viktiga är att vi är på plats och att det syns att vi finns, säger Pamela Möller från Norra Göteborg, som tillsammans med Magnus Lindblom delade ut de sju Göteborgsföreningarnas gemensamma bostadspolitiska program mitt bland loppisstånd, lotterier, hoppborg och scenunderhållning när Kortedala torg firade 60 år.

I samband med våra dörr-aktiviteter lyckades vi få ett antal bostadspolitiska debattartiklar publicerade. Åsa Grogarn Sol från Hyresgästföreningen Norra Göteborgs bostadspolitiska grupp skrev om att satsa på upprustning av hyreshusen i Bergsjön i Göteborgs Fria tidning. På Möndals-Postens debattsida tryckte Hyresgästföreningen Mölndal på behovet av ökat byggande – särskilt av hyresrätter med rimliga hyror.

Pamela Möller, förtroendevald i Hyresgästföreningen Norra Göteborg, diskuterar bostadsfrågor med Sara Jamal och hennes som Sarao. Fotograf: Erik Yngvesson