Vad tycker hyresgästerna om sitt boende?

Ofta vill fastighetsägarna höja standarden i lägenheten vid renovering. Med det kommer höga hyreshöjningar. Det påstås då att det är vad hyresgästerna vill ha. Men är det verkligen det hyresgästerna vill ha?

Nu har Hyresgästföreningen tillsammans med konsultföretaget Prifloat gjort en undersökning och frågat 1.000 medlemmar boende hos privata fastighetsägare i Eskilstuna vad de värderar högst i sitt boende.

Inte helt oväntat är det inte parkettgolv i köket, öppen spis i vardagsrummet eller profilerade köksluckor som är viktigast för hyresgästerna. Högst på listan kommer funktioner i köket såsom köksfläkt, stora arbetsytor med belysning, många eluttag och goda förrådsmöjligheter. Inte ens den gamla klyschan att alla vill bo i centrum håller. Viktigare är istället en trygg gårdsmiljö och god tillgång till kollektivtrafik.

Grafen nedan visar de 10 faktorer med störst betydelse enligt hyresgästerna i Eskilstuna.
10 faktorer med störst betydelse

Detta är en tydlig passning från hyresgäster till fastighetsägare som vill lyxa till hyresrätter med krimskrams och som vill höja hyrorna på centralt belägna fastigheter.