Nu blir det lättare att förstå

Hur förklarar man för någon som inte kan så mycket svenska att det inte får stå saker ute i trapphuset eller hur tvättstugan fungerar? Med bilder såklart!

I Värmland har Hyresgästföreningen tagit fram en informationsbroschyr med information om trivsel och trygghet i bostadsområdet.

Det är Elisabeth Myr och Håkan Jivesand, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen i Karlstad, som har sett till att broschyren blivit verklighet. Tillsammans har de redan börjat använda sig av det nya materialet.

- För några veckor sedan var vi på SFI i Kristinehamn och hade med oss broschyren. Vi var där för några veckor sen och vandrade runt mellan olika klasser, som hade kommit olika långt i sina svenskkunskaper. Det kändes väldigt bra. Rätt ställe för oss att vara på med det materialet. Vi vill ju fånga upp folk tidigt, säger Elisabeth.

Nu fortsätter arbetet med att hitta fler sätt att använda materialet på. Just nu finns broschyren på lättläst svenska men ska snart även översättas till arabiska.