Sugen på en kurs? Låt dig inspireras till lokal styrka

Pernilla Forsberg, utbildningsstrateg, berättar gärna om vad som är på gång när det gäller utbildningar inom Hyresgästföreningen. Vi mötte henne längst upp i regionkontoret där hon har ett litet krypin fullt med utbildningsmaterial.

Hej Pernilla, Vem är du?
- Jag har jobbat här på Hyresgästföreningen i 3,5 år. Jag brukar säga att jag har haft tre yrken i mitt liv, bokhandlare, lärare och strateg för utbildningar inom Hyregästföreningen. Jag gillar människor, lärande och utveckling.

Vad erbjuder Hyresgästföreningen medlemmarna i form av utbildningar?
- För dig som är medlem finns det en basutbildning om Hyresgästföreningen. Vi kommer i år även att ha temakvällar med intressanta ämnen. Och blir du aktiv i vår förening har du ett stort utbud av utbildningar att välja på.

Pernilla visar kommande utbildningsmaterialHur stort är intresset för att lära sig mer bland medlemmarna i hyresgästföreningen?
- Förra året hade vi 63 utbildningstillfällen i vårt kalendarium. Över 600 medlemmar deltog då i en planerad och registrerad utbildning, och många fler genomgick andra typer av kurser och utbildningar lokalt via styrelser osv.

Vad är på gång just nu?
- En miljöutbildning i Sörmland, den kan du anmäla dig till direkt om du bor där. En liknande kurs har just genomförts i Örebro. Här handlar det om att hur hyresgäster kan spara energi och om hållbart byggande.
- För er som går på årsmöten och är nya samt blir invalda i en styrelse är det jättebra att gå vår basutbidning, ja den riktar sig till alla medlemmar! Den ger en helhetsbild av vår historia, vår organisation och dina möjligheter att vara med och påverka om du vill. Basutbildningen är första steget i en utbildningstrappa för dem som vill gå vidare sedan. Nytt är också flexutbildningar som vi kan erbjuda förtroendevalda vid behov.

Några andra nyheter?
- Det händer mycket just nu kring utbildningsområdet! Hyresgästföreningens stämma antog dessutom ett nytt Framtidsprogram i somras, det innebär en ny och bredare väg att gå. Fokusområden är att stärka vårt arbete med bostadspolitiken, hyresgästers inflytande vid ombyggnationer och öka vår lokala närvaro. Ett framtidsprogram är framtaget och just nu skickar vi ut en enklare, kortare version av det ihop med ett diskussionsmaterial, som kan hjälpa styrelser och förtroendevalda att diskutera olika framtidsfrågor lokalt. Redan i mars kommer nästa material skickas ut, bl.a. ett spel.

Vad var mest populärt förra året?
- Bland de aktiva medlemmarna var det kursen i förhandlingsteknik mest populär. Den erbjuds alla förtroendevalda som sitter med vid hyresförhandlingar. Populärt var även en medieutbildning för talespersoner samt en ledarskapsutbildning.

Hur anmäler man sig?
- Man kontaktar assistenterna som håller på med utbildningar i varje län (se kontaktuppgifter nedan). Och om ni har frågor, synpunkter eller idéer får ni gärna höra av er till mig, Pernilla!

Alla aktuella utbildningar läggs ut här på Hyresgästföreningens hemsida hyresgastforeningen.se under rubriken På gång. Det finns även en utbildningskatalog som sprids bland de medlemmar som är aktiva i föreningen.

Anmälan om inget annat anges:

Dalarna
Anmälan: Marie Björnlund 010-4591519
utbildningdalarna@hyresgastforeningen.se

Sörmland
Anmälan Merja Holm 010-4591550
utbildningsormland@hyresgastforeningen.se

Värmland
Anmälan: Ann-Cathrine Sundberg 010-4591607
utbildningvarmland@hyresgastforeningen.se

Örebro
Anmälan: Adrian Efremov 010-4591526
utbildningorebro@hyresgastforeningen.se

Vill du också göra skillnad?