Så gör du vid andrahandsuthyrning

Alexander Kuzmicki, enhetschef på juridiska enheten svarar på vanliga frågor om andrahandsuthyrning.

Berätta kort om vad som gäller vid andrahandsuthyrning och återbetalning av ockerhyra. Vad är det viktigaste att tänka på som uthyrare/när man hyr i andra hand?
- Det är ungefär samma som gäller när man hyr ut som när man hyr i andrahand, säger Alexander. Det gäller att tänka efter före!

Dels ska alltså den som hyr ut ha fått hyresvärdens tillstånd att göra detta (gäller dock inte om du har en inneboende för då bor du ju kvar i lägenheten). Du måste också ha en aktuell hemförsäkring liksom den som hyr i andrahand.
- Vid en ren olyckshändelse, om du inte är hemma och t ex ett fönster går sönder, så ska hyresvärden stå för det, men om du är hemma är det på ditt ansvar och din försäkring. Är man själv orsak till det, t ex genom en olycka, då går hemförsäkringen in, samma för den som hyr i andrahand. Men det är bra om ni båda har en hemförsäkring, om frågan uppstår "vems fel var det här".
- Om du hyr ut ska du också ha ett besiktningsprotokoll och en inventarielista. Samma sak om du hyr i andrahand – kräv att detta finns före du flyttar in. Då kan exempelvis den som hyr ut inte komma och säga "jag hade en teve här också".

Hyresgästföreningen företräder aldrig den som hyr ut i andra hand, även om denne är medlem. Hur kommer det sig Alexander?
- Jo, för då är denne att betrakta som en hyresvärd. Så vi företräder aldrig förstahandshyresgästen. Däremot kan vi företräda denne om den får problem med sin hyresvärd. Vi hjälper i första hand dem som hyr i andra hand.
- Det är otroligt viktigt att du som hyr ut i andra hand har hyresvärdens tillstånd, det tål att upprepas. Annars kan du bli skadeståndsskyldig!

Vad gäller då om du har betalat för hög hyra i andra hand?
- Du har alltid rätt att få tillbaka för hög hyra om du hyr en hyresrätt som privatbostad. Om du som hyr i andra hand ska kunna få tillbaka hyran retroaktivt måste du ta kontakt med Hyresgästföreningen så driver vi frågan om återbetalning.

Är det samma sak om du hyr en bostadsrätt i andra hand?
- Nej, då är det en annan lag som går in. Då har du ett sämre skydd och kan inte få tillbaka hyran som var för hög.

Fakta: Vid uthyrning av hyresrätt i andra hand accepterar hyresnämnden ofta ett hyrespåslag på runt 10 procent om lägenheten är fullt möblerad. Skälig hyra vid uthyrning av bostadsrätt baseras på bland annat uthyrarens kapitalkostnader. Boverket har undersökt hur mycket andrahandshyrorna steg 2009 – 2015 i Uppsala. För hyresrätter som hyrdes ut i andra hand var snitthöjningen 35 procent och för bostadsrätter 56 procent. Den som hyrde en lägenhet på ett rum och kök i Uppsala under 2014 betalade i snitt 5 000 kronor i månaden om det gällde en hyresrätt. För den som hyrde en lika stor bostadsrätt i andra hand låg snitthyran på 5 800 kronor. Tidningen Hem & Hyra har nyligen tagit upp ett ärende som rör Örebro och andrahandsuthyrning där hyresgästen fick pengar tillbaka. I länklistan hittar du artiklar och annat matnyttigt om uthyrning i andra hand.