Ordförandekonferens

Öppna Upp för Engagemang!

Det var rubriken för gårdagens ordförande/föreningsträff på Elite Stora Hotell, Örebro. Där samlades 23st föreningar, ordförande och en ledamot från varje respektive förening och hela regionstyrelsen för att inspireraras och diskutera det nya Framtidsprogrammet och målen i Agenda 2022.
Den blandade bordsplaceringen runt borden gjorde att alla fick chansen att samtala och dela erfarenheter över länsgränserna, vilket var uppskattat. Då alla fick stiga fram och framföra sin röst i en annan konstellation än vad man är van vid.
Bland annat lyftes frågeställningen kring arbetet med att Öppna Upp;

1. Vad erbjuder vi för möjligheter till engagemang idag?

2. Hur kan vi utveckla det?

3. Vad behöver vi göra för öppna upp för engagemang som vi inte gör idag?

Efter lunch gick de igenom allas tankar och svar i detta grupparbetet. Det var allt från goda exempel på hur vi öppnar upp, såsom öppet hus för alla hyresgäster, tvättstugebibliotek i Ludvika, till hur vi behöver bli bättre på att marknadsföra oss och synas mer.

”Het, hetare, hetast!” Det var dagens sista rubriken på avsnittet kring bostadspolitik och valet 2018. Deltagarna fick varsin påse med en het pepparkrydda, för att understryka att vi måste se till att göra bostadsfrågan extra het i valrörelsen. Jacob Höglund, bostadspolitisk strateg, inledde passet med en sammanfattning av den politiskt händelserika sommaren, som handlat om allt från IT-skandaler, avskedade ministrar, petade partiledare till nedskrivna bostadsprognoser. Annakari Berglund och Jacob fortsatte sedan med att presentera den regionala valplan som regionen börjat göra.
Hyresgästföreningen mål med valarbetet är:

Stärka hyresrätten som boendeform
Stärka hyresgästernas ställning
Påverka de politiska partierna i vår riktning för den svenska modellen
Påverka de politiska partierna att driva en politik för en hållbar bostadsmarknad
Mobilisera medlemmar och hyresgäster

Den bostadspolitiska vägvisaren utgör grunden för de frågor som vi ska driva. De två viktigaste kraven att driva är: ”Bygg fler hyresrätter med rimliga hyror” och ”Trygghet och inflytande för hyresgäster”. Grundbudskapet i allt vårt påverkansarbete ska vara ”Alla har rätt till ett bra hem”.
Det grupparbete som sedan följde gav många bra konkreta idéer och förslag på aktiviteter som föreningarna kan genomföra under hösten/vintern 2017 och våren 2018. Alla goda idéer som kom fram ska delges till samtliga förtroendevalda, så att de kan lära av varandra och sprida goda exempel.

- Jag tyckte det var en engagerad grupp som möttes och jag tror att de tog intryck av varandras exempel och fick med sig en del goda idéer hem till sina föreningar rörande hur man kan öka engagemanget och öppna upp i ännu högre grad, och hur man kan jobba lokalt inför valet 2018. Det var fin stämning och ett gott samarbete hela dagen menade Jenny Lindberg, Enhetschef - Bättre Boende, Region Mitt, som var en av alla deltagare.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.