Ny förening i Garphyttan - glädje, gemenskap, respekt och stolthet

"Entusiasm är det vackraste ordet på jorden", så beskriver Zeljko Ilic, boendeutvecklare på Hyresgästföreningen, hans upplevelse av det första mötet med den nystartade föreningen i Garphyttan i Örebro. Här kan du följa med honom in i värmen, gemenskapen och glädjen.

Under en sömnig tisdagskväll i november, medan en dunkel mantel täcker Garphyttan och duggregn faller i fina droppar längs invånarnas fönster, lyser det något utöver det vanliga från ett hus. Från avstånd ser det ut som starka lampor eller en tidigt uppsatt julbelysning men när jag går närmre, bara några steg, märker jag att det inte enbart är upplyst utan också varmt.Underligt att man kan stå ute i det ruskiga vädret och ändå bli omfamnad av en positiv känsla som uppenbarligen kommer inifrån huset. Nyfikenheten får övertaget och jag knackar på den halvslitna men ändå charmiga dörren som öppnas efter bara några sekunder. En trygg röst säger "Heeeej, välkommen välkommen" och jag stiger in till en doft av varmt kaffe och färskt fikabröd.

Väl inne möts jag av en grupp härliga människor, medlemmar, vars ögon lyser med engagemang och kreativitet. Spännande idéer flyger åt alla håll och löften ges att Hyresgästföreningen i Garphyttan ska kämpa för alla hyresgäster.

Från och med nu ska det bli en styrelse som jobbar för inkludering, trivsel, trygghet och rättvisa. Detta är startskottet, det första steget, till ett efterlängtat samarbete där man är där för varandra och ger hyresgästen en starkare röst.

Maria Larsson, nyvald ordförande berättar om arbetet framöver.
- Det finns redan mängder av idéer. Nu ska vi först planera aktiviteter för 2020. Alla medlemmar och andra intresserade är välkomna att höra av sig med idéer, tankar och frågor. Alla är välkomna att delta på våra aktiviteter!

Därför, med det sagt, vill vi nu stolt presentera den nystartade Lokala Hyresgästföreningen Garphyttan!

Välkommen in till värmen, nu kör vi!

Kontakt: Maria Larsson, ordförande maria.larsson75@gmail.com

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.