Medlemsrekryteraren Ingalill förgyller mångas vardag

Som medlemsrekryterare i Hyresgästföreningen träffar du många nya människor varje dag. För Ingalill Härlin i Örebro blev ett möte lite extra speciellt.

Vid tretiden plingar Ingalill på dörren till en lägenhet någonstans i Nora, dörren öppnas av Britta som berättar att hon inte är medlem i Hyresgästföreningen men att hon har problem med både kyl/frys och spis. Hon har pratat med sin hyresvärd men inget har hänt. "Kanske vill du bli medlem" föreslår Ingalill, "då kan du få hjälp av oss." Sagt och gjort, Britta beslutar sig för att gå med i föreningen. När medlemsansökan är ifylld vill Britta bjuda på kaffe men just idag hinner inte Ingalill. "Men jag kan komma tillbaka imorgon och då tar jag med mig en varsin bakelse". "Jo, det skulle ju vara trevligt" tycker Britta. Så säger de adjö och Britta stänger sin dörr. Under förmiddagen dagen därpå ser Ingalill till att prata med Lotta Zaine, en av Hyresgästföreningens juridiska ärendehandläggare. Lotta, som är känd för att lösa alla möjliga problem åt Hyresgästföreningens medlemmar kontaktar genast Brittas hyresvärd.

Återigen har klockan börjat närma sig tre och Ingalill står utanför Brittas dörr. Denna gång med två bakelser i en kartong och ett gott besked att berätta. Om några dagar kommer Lotta följa upp ärendet och vi hoppas att Britta inom kort har fått en ny kyl/frys och spis!

Foto: Ingalill Härlin