Många frågor om kyla, grillning och hög musik

När aprilvädret visar sig från sin bästa(!?) sida och åter igen slagit om till kyligare temperatur återkommer frågan om vad som gäller och hur kallt det får vara i lägenheten.

Hyresgästföreningens rådgivning har meddelat att det just nu kommer många frågor kring vad som gäller vid kyla i lägenheten. Vårsäsongen bjuder även på frågor om grillning på balkongen samt störningar från grannar som spelar musik till långt in på småtimmarna.

Här kommer generella svar på dessa funderingar. Du som medlem kan givetvis höra av dig till vår rådgivning för mer specifika frågor eller ärenden.

Hur kallt får det vara i lägenheten?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader.

Grilla på balkongen?

Det finns inget i lagen som förbjuder grillning på balkongen, men många hyresvärdar har förbud i sina ordningsregler.

Även om det i ditt hus är tillåtet att grilla på balkongen så får man ändå inte störa sina grannar.

Om du själv vill grilla på balkongen är det alltid bra att fråga sina grannar först. Röken från grillen kan nämligen räknas som en störning. Ett bra tips är att använda en elgrill som ofta osar mindre än kol- eller gasgrillar.

Störningar från grannar?

Om du bor i ett flerfamiljshus måste du acceptera ljud som hör till ett normalt liv, men ständigt pågående och allvarliga störningar behöver du aldrig tåla. Börja med att prata med dina grannar, kanske vet de inte att musiken eller ljudnivån stör. Oftast går det att lösa situationen genom god kontakt med grannarna. Når du ingen framgång kan du prata med din hyresvärd.

Här hittar du mer stöd och råd för dig som bor i hyresrätt.