Lottas bästa tips om kök och badrum

Lotta Zaine, ärendehandläggare får ibland frågor från medlemmar om utslitna köksluckor.

• Vad du gör, torka av dem, framhåller hon. Varför ska du torka? Jo, för att de inte ska slitas ut i förväg (läs mer nedan om just köksluckor). Ett annat råd är att du ska vara överens med hyresvärden om åtgärder vid en vattenskada eller andra typer av skador, så att du inte får påslag på hyran för standardhöjande åtgärder som du inte har godkänt.
  • Ett råd vid installation av egen diskmaskin är att den är fackmannamässigt installerad (i klarspråk innebär det att det ska vara lika bra gjort som om en hantverkare har installerat den). Är den inte det och en vattenskada inträffar kan du bli ersättningsskyldig. Vattenskador är omfattande och kostsamma, betonar Lotta Zaine.

Ha koll på dina våtutrymmen

När vi möter Lotta har hon flera aktuella medlemsärenden som rör kök och badrum. Här kan du läsa mer om dem. Och vill du lära mer om vad som gäller klicka på länken för stöd och råd.

Juridiska tips och ärenden som rör kök och badrum

”Mina luckor är uppluckrade och förstörda, vad ska jag göra”. En sådan fråga kan komma till en ärendehandläggare på Hyresgästföreningen. Men det är inte alltid så att detta ska ersättas av hyresvärden.

Lotta Zaine förklarar:

• Det kan vara så att hyresgästen inte har torkat av dem och därför har de luckrats upp. Mitt bästa råd är att alltid torka av luckor noga. Ibland är de dock av sämre kvalitet. Så det kan vara själva kvalitén som brister.
  • Vi hade ett ärende där en medlem fick krav på sig då denne skulle flytta. Då kunde vi se att det inte bara var under diskbänken som det hade börjat se dåligt ut. Alla luckor var av sämre kvalitet. I det fallet blev inte hyresgästen skyldig att betala. Ansvaret föll på hyresvärden.

Hur ofta kan man räkna med att inredning i kök och badrum byts ut?

• Det är olika beroende på vem du hyr av. Om du har en allmännyttig hyresvärd (ett företag som ägs av kommunen kallas så) så följer de ofta tidsintervaller. Undantag finns, men ofta är det så.
  • Om du vill ha något bytt före avskrivningstiden får du betala mellanskillnaden (badrum har oftast inte avskrivningstid) Hos privata hyresvärdar finns inga sådana tidsintervaller. De byter ofta när det ser för illa ut. Tänk dock på att det kan vara standardhöjande om det byts ut vitvaror.

Hur då menar du?

• Det här kommer ofta vid stambyten. Hyresvärden gör om kök och badrum och då påverkar det din standard, därmed går hyran också upp. Men vid en vattenskada kan inte hyresvärden bara passa på och höja standarden.
  • Jag har nyligen haft ett sådant ärende. Om du har tapet på väggen och inte sagt att du vill byta till kakel, kan inte hyran höjas (om du inte skrivit på något om det). I ett sådant ärende (där hyresvärden höjde standarden utan att hyresgästen hade godkänt det) försökte hyresvärden höja hyran med 1800 kronor efter att ha åtgärdat en vattenläcka.

Men vad gäller med vitvaror som man köper in själv, som en diskmaskin?

• Köper du en själv får du stå för allt. Om du köper den av en tidigare hyresgäst måste du ombesörja att den är fackmannamässigt installerad, annars kan det bli dyrt vid en vattenskada. Då kan du få stå för kostnaden.
  • Var vaksam på vad som ingår. Om du har en diskmaskin som hyresvärden står för ska denne laga den och den servicen får du om den slutar fungera.

Hur gör jag om spisen inte riktigt fungerar, om en platta inte blir varm?

• Då måste hyresvärden åtgärda det. Kontakta först hyresvärden och felanmäl, om det inte händer något ta kontakt med Hyresgästföreningen.

Är det något annat man bör tänka på när det gäller kök?

• Var försiktig med fettfläckar. Vi hade ett ärende där det kommit fett på tapeter som hyresgästen fick bekosta.  Det sågs inte som ett normalt slitage.

Är det något speciellt att tänka på med golv i kök?

• Ibland blir det hål i golven, eller så är det så redan när du flyttar in. Då kan du tro att du ska få en ny matta. Så blir det inte alltid. Ibland skickar hyresvärden dit någon som lagar hålen bara. Hål betyder inte att du har rätt till ny matta enligt hyreslagen.
  • Det är som om ditt kylskåp går sönder, du kan inte per automatik få ett nytt kylskåp. Hyresvärden kan ställa dit ett begagnat, bara det är i funktion och inte lastgammalt.

Hur menar du då, ge något exempel som ni har haft, tack!

• Det här är mer vanligt hos privata hyresvärdar. Nyligen, i Hyresnämnden, gällde det en spis. Den fungerade inte bra. Medlemmen hade fått låna en spis av en vän och fick ingen ny. Så kan man inte ha det.
  • Det kan dock som jag sa tidigare bli en begagnad som ställs in. Bara den motsvarar den tidigare spisen. I det här fallet blev själva handtaget överhettat. Det gick inte att hålla i. Men Hyresnämnden gick på vår linje och medlemmen får en spis.

Det är skönt att känna till vad som gäller. Här kan du läsa mer för råd och stöd om din lägenhet.

Mer information om rättigheter och skyldigheter som hyresgäst