Kikki Asp - ett grönt husombud

Sugen på att engagera dig där du bor? I området som sådant, miljön, hyrorna eller något helt annat? Möt Kikki, förtroendevald i Hyresgästföreningen. Allt började när hennes egen lägenhet skulle säljas ut. Idag hyr hon av en privat hyresvärd och är mycket nöjd med detta. Hör hennes berättelse här.

Resan som aktiv började för tiotalet år sedan, i samband med att hyreslägenheter skulle säljas ut. Nu är hon husombud och med i förhandlingsrådet, förhandlingsdelegationen samt ansvarig för Miljögruppen Varberga på Facebook.

Vi backar bandet till utförsäljningen. Kikki var rädd för att förlora sin lägenhet. Hon engagerade sig i en kampanj som drevs gentemot ÖBO, det kommunala bostadsföretaget.

– Jag hade skyltar mot utförsäljningen i alla mina fönster, folk stannade och tittade och Nerikes Allehanda skrev om det.

Det blev dock inte så illa som Kikki befarat. Tvärtom.

– Sedan jag fick min privata hyresvärd har jag fått det väldigt bra. Och det här blev början till fler uppdrag. Sedan dess har det bara flutit på. Nu är jag även med i lilla förhandlingsdelegationen (för dem som bor i Örebro, hos LG Söderbergs).

– Den är ungefär som stora förhandlingsdelegationen, man kan komma med yrkanden och förslag och den stora delegationen kan bestämma om det ska bli så eller inte.

Förhandlingsrådet består av hyresgästrepresentanter och har bland annat tagit fram en hyresgästenkät. Den handlar om vad som är bra och mindre bra, samt vad hyresvärden kan bli bättre på. Kikki förklarar:

– Vi kan ta upp ”om ni ska höja hyran då måste ni göra det här och det här, titta på ÖBO”. Sedan jämför vi med andra privata hyresvärdar. Vad gör den här hyresvärden till en av de bästa? Vad gör att det är så olika? Vi vill visa att de privata är minst lika bra. Det finns olika åsikter om det, en del tycker ”herregud”, medan andra tycker att det är bättre än med andra företag.

Även om rollen som husombud är spännande liksom förhandlingar så är det en en miljögrupp som tar mest tid. Den rör bostadsområdet Varberga, som ligger en bit ifrån hennes eget område.

– Gruppen startade för fem år sedan. Jag frågade om jag fick vara med och nu håller även jag på med sopsortering. Vi har små events då och då, har tagit fram folders och jobbar via Facebook.

Vill du engagera dig där du bor?

Kontakta Hyresgästföreningen och berätta vad du är intresserad av att göra. Har du frågor om hyresförhandlingar kan du läsa mer via hyresgastforeningen.se eller kontakta oss på Hyresgästföreningen. Nu i vår stundar många årsmöten. Passa på och gå och se vad som sker där. Du kan läsa mer via Aktuellt och På gång, för utlagda lokala aktiviteter.

Fakta/Några förtydliganden som rör den här texten:

• Förhandlingsrådet består av husombud och delegater (representanter för medlemmarna/hyresgästerna). Förhandlingsrådet diskuterar och ger råd vid hyresförhandlingarna.

• Husombud: Som husombud representerar du hyresgästerna hos din fastighetsägare. Är du intresserad av att bli husombud – kontakta förhandlingsverksamheten i Örebro, via växeln 0771-443 443.

• Hyresgästenkät: Förhandlingsrådet i Örebro kommun har tagit fram en enkät för att kunna hjälpa dig som har synpunkter på ditt boende. Resultatet av enkäten kan sedan användas vid förhandlingarna.

Vill du också göra skillnad?