Hyresvärd lurar hyresgästerna till högre hyra

I Kristinehamn har flera hyresgäster under en tid betalat en överhyra på sammanlagt 150 000kr. Hyresgästföreningens medlemstidning Hem & Hyra skrev om redan i oktober förra året. Hyresvärden ska ha lurat hyresgäster att skriva på ett avtal som innebär att hyresgästerna gått med på att säga upp förhandlingsklausulen, det vill säga att hyrorna förhandlas via Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen har nu hjälpt flera hyresgäster, som betalat för mycket i hyra, att få sin hyra sänkt. Nu betalar de den rätta hyran. Några hyresgäster har även fått tillbaka de pengar de betalat för mycket.

Informationsmöte

Fortfarande finns det hyresgäster som betalar för mycket varje månad och som inte vet sina rättigheter när det kommer till förhandlade hyror. Därför håller Hyresgästföreningen nu ett informationsmöte för hyresgäster boende hos Concept Fastigheter AB och Mikael Sjöberg Fastigheter AB/Optimisten AB med förhoppningen att så många som möjligt deltar för att vi tillsammans ska kunna agera och få hyresvärden att hålla sig till rätt hyra.

Mötet hålls onsdagen den 30 januari, se mer information i inbjudan nedan.

Se inbjudan till mötet här!