Helena Frisk om marknadshyror

Klarar du 2500 kronor mer i hyra? Vissa partier vill tro det. Det finns flera partier i Sveriges riksdag som vill se marknadshyror, i både nyproduktion och det befintliga beståndet. Men de kallar det inte för det – de talar om ”ett mindre reglerat system”, ”en friare hyressättning” eller ”mer flexibla hyror”. I grunden handlar det dock om att försämra konsumentskyddet och att försvaga den ena parten till förmån för den andra. Det accepterar vi inte.

Hyresgästföreningen arbetar för en rimlig hyra. Vi menar att alla har rätt till ett bra hem.

Just nu pågår ett aktivt valarbete. Aktiva medlemmar, förtroendevalda och personal engagerar sig via våra länskontor. Vi samtalar med politiker och hyresgäster, om hur en bra bostadspolitik ska se ut. Vi kämpar för dig och ditt boende oavsett vem som kommer till makten vid valet i september. Tillsammans tar vi parti för människan.

En ny rapport om marknadshyror visar att en omställning till marknadshyror skulle innebära hyreshöjningar på 2500 – 5000 kronor per månad. Med marknadshyror skulle vi som bor i hyresrätt få mindre pengar kvar att leva för, medan fastighetsägarna skulle öka sina vinster med flera miljarder. Många skulle inte ha råd att bo kvar i sina hem. Så kan vi inte ha det. Därför tar vi ställning i den här frågan. Läs på före valet om hur det ser ut i det parti du gillar. Hur driver de boendefrågorna för hyresgäster?

Allt gott!

/Helena Frisk, regionordförande

Foto: Pavel Koubek

Vill du också göra skillnad?