Fukt i badrummet? Vår jurist reder ut vad som gäller

En vanlig fråga som vi på Hyresgästföreningen får är den om fukt i badrummet, vad kan jag göra och vad har värden för skyldigheter? Vi bad vår jurist Carl-Henrik berätta vad som gäller.

Vilka är dina tre bästa tips för att undvika fukt i bad- och duschrum?
- Vädra vid fukt, öppna vid behov ett fönster
- Ha en bra uppvärmning
- Ha en god luftgenomströmning

Om det blir som på bilden här, vad kan det bero på?
- Det är sot och infärgningar, men det behöver inte betyda något. Det kan bero på partiklar utifrån som fastnar när det blir fuktigt. Om du misstänker att det är fukt - ta upp det med hyresvärden. Det kan handla om för dålig frånluftsventilation.
- Om ni är säkra på att det mörka som syns här är från det yttre, t ex sot och partiklar kan det går bra, men börjar det växa fram märkliga prickar bör det tas på allvar. Du kan ta ut miljökontoret från kommunen, om du inte får gehör hos hyresvärden. Det är viktigt med en kontroll av lägenheten så ni är överens om skicket när du flyttar in. Det gäller även våtutrymmen. Det ska ske en besiktning vid inflytt. Det är hyresvärdens ansvar.

Vad är hyresgästens skyldigheter när det gäller att undvika fukt?
- Så länge du har använt våtutrymmet så som det är avsett får hyresvärden inte säga att det är "felaktigt nyttjande". Du har exempelvis gjort rent i golvbrunnen och inte duschat mer än vad som kan bedömas som normalt. Men det bör finnas frånluftsfläktar. Det är ju det bästa, eller att du kan öppna ett fönster.
- En annan viktig sak är att det finns tillräckligt med värme i utrymmet. Som hyresgäst har du skyldighet att anmäla en fuktskada. Och ett viktigt råd – gör inte hål i ytskikt och tätskikt (kakel, våtrumsmattor mm). Det kan bli mycket dyrt att återställa.

Om hyresvärden inte vill installera en fläkt för frånluften, vad gör man då som hyresgäst?
- Det är hyresvärdens ansvar att det fungerar. Om det blir en fläkt eller inte beror på det behov som finns. Om det är fuktigt eller inte med andra ord.
- Det gäller att det inte finns någon tveksamhet om vem som sagt vad, om det ska föras i bevisning efteråt. Det är dock hyresvärdens ansvar att funktioner i boendet fungerar, eller om de inte fungerar. Det du bör undvika är att få höra "vad mycket du har badat här". Blir det klagomål när du flyttar kan det bli höga kostnader för dig.

Carl-Henrik avslutar vårt samtal med att slå fast att det i grunden handlar om en standardfråga. Om du har ett gammalt badrum eller nytt.
- Är det brister kan det ge ersättning, men i grunden beror det på vilken standard det är.