Juristen tipsar: Tips om du vill mäta värmen

Tomas Lindblom är jurist och arbetar inom Hyresgästföreningen region Mitt. Här tipsar han om vad du ska tänka på om det är kallt i lägeheten. Se även en ny film kring att bo i lägenhet om vintern!

Tomas, om det är kallt, vad är det första jag ska göra som hyresgäst?

- Det som du framförallt ska göra, innan du felanmäler till din hyresvärd, är att du tittar hur det ser ut i ditt hem.

- Kontrollera om soffan står framför element. Om det är varmt nere och kallt där uppe så är det fel på elementen, men om det är tvärtom är det rätt. Varmvatten kommer in och cirkulerar i elementet. Titta också efter att du inte har stängt av ventiler, de behövs för att elementet ska fungera bra.

Hur mäter jag värmen i lägenheten?

- När du gör mätningar ska du stå en meter in i rummet och mäta en meter upp, mät aldrig nära ett fönster.

Fakta om värme/kyla:

Om du vill ha hjälp att se till att du har bra temperatur i lägenheten behöver det först utredas hur varmt du har det i lägenheten. Kontakta först din hyresvärd. Om din hyresvärd säger nej kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun och be om hjälp. De uppmanar värden att undersöka och åtgärda vid behov.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Temperaturen ska aldrig vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren – med vissa undantag.

Här kan du läsa mer om vad som gäller med temperaturer

NY FILM med vintertips