Fritidsgård och fikasöndag

Rödmyren i Mora har en fritidsgård som drivs ideellt sedan många år tillbaka. Nu behöver fler vuxna engagera sig. Se efterlysningen här under.

Här och på många andra håll gör boende lokala aktiviteter för att öka trygghet och trivsel. Möt ”Bunkernfröken” Mia Jansson. När vi får kontakt har det varit filmkväll och fikasöndag och snart är det dags för loppis. Vi ber Mia att berätta om hur de jobbar.

Hur går det till?
- Vi har fritidsgården Bunkern som är öppen en gång i månaden, mellan klockan 17-20, på lördagar. Först spelar de spel, biljard, hockey, X-box, TV-spel med mera. Sedan kör vi igång en film. Nu hade vi två filmer kvar som vi hade köpt in och de fick välja mellan dem. De valde att se filmen ”Babybossen”. 13 barn och ungdomar satt och tittade och de var så tysta så vi tänkte ”sover de”.

Kommer det ännu fler barn ibland?
- Oh ja, ibland är det upp till 25. Det är fler på hösten och tidigt på våren. Då sitter de i både sofforna och på kuddar. När vi går på stan ropar de efter oss: ”Hej Bunkern-fröken”. Det är lite kul!

Hur kom ni på den här idén?
– Jag kommer från Göteborg. När vi flyttade hit 2005 fanns det redan en fritidsgård här som drevs ideellt. Mina barn gick dit. Vägg i vägg har vi fikasöndagar. Här pratar vi om allt, t ex bostadsområdet, ”Slaget om Siljan”. (hockey).

Har du tips till andra som vill göra något där de bor?
- Det är bra att ha en lokal att vara i och vi har en lokal hyresgästförening här.

Efterlysning Vill du göra en insats på fritidsgården Bunkern i Mora, kontakta Mia Jansson på 0737-282964 eller Malin ” Malle” Gunnars mobilnummer 0768-26 26 66. Vill du göra något är du bor? Kontakta Hyresgästföreningen och fråga gärna efter en verksamhetsutvecklare.

Fritidsgården Bunkern.  Foto: Privat