Från oroliga hyresgäster till ny styrelse

För första gången bildas nu en styrelse inom det privata hyresbeståndet i Grythyttan!

På bilden syns Marie Ek, Sten Walegren, Gun-Britt Johansson och Nina CarlssonPå bilden syns Marie Ek, Sten Walegren, Gun-Britt Johansson och Nina Carlsson

I september i fjol köpte Daniel Jansson - VD för bostadsbolaget Din Studentbostad i Grythyttan/Hällefors, det lilla pittoreska området på Hantverksgatan. Ett område som tyvärr haft många turbulenta turer med tidigare hyresvärdar. Anna-Marie Fahlberg, verksamhetsutvecklare Hyresgästföreningen, informerade den nya ägaren om de stora bristerna i området och om den förhandlingsordningen som låg kvar från föregående ägare. I oktober fick man till ett lyckat bostadsmöte för båda parter, hyresvärd och hyresgäster. Den nya VD:n lovade en hel del åtgärder men visade även på att vissa saker kostar mer pengar och tar längre tid, vilket hyresgästerna kunde förstå.

En arbetsgrupp formades efter bostadsmötet och de började jobba med hyresgästernas frågor. Tisdagen den 12 februari 2019 blev arbetsgruppen en lokal Hyresgästförening. Det är första gången det sker inom privaten i Grythyttan. Styrelsen är väldigt positiva till stödet de fått ifrån Hyresgästföreningen och de blev mycket inspirerade efter fått Utbildningskatalogen i handen.

Från frustrerade och oroliga hyresgäster till nöjda ledamöter i den nya styrelsen! Sten Walegren tar nu täten som ordförande i den nya styrelsen. Framåt kommer de bland annat utse husvärdar som kommer sköta kontakten med hyresvärden. Vi önskar dem lycka till och bra jobbat Anna-Marie som har varit drivande verksamhetsutvecklare i processen.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.