Fotboll och bostadsfrågor på Behrn Arena

Söndagen den 5 augusti var Hyresgästföreningen matchvärd vid två fotbollsmatcher på Behrn Arena. Utanför hölls samtidigt en gårdsfest.

Där fanns tre tält med bostadspolitik, inredningstips, autografskrivning, chillhörna och ansiktsmålning. De som ville kunde spela fotboll på en minifotbollsplan och studsa i en hoppborg.

Alla medlemmar gick in med medlemsrabatt. Gårdsfesten inkluderade även ÖSK-spelaren Arvid Brorsson, som glatt bjöd köande barn på autografer. Ansiktsmålningen lockade också. Tigrar, blommor, slingrande härliga mönster i ansikten och på händer. En del skrev också på valvykortet Ta parti för människan. Aktiva i Hyresgästföreningen delade ut bostadspolitiskt material samt inbjudningar till avslutningen på poesi- och demokratisatsningen Höj din röst (sker den 31 augusti i Örebro, för mer information se Pennybridge Poetry på Facebook).

Ett femtiotal ledare och barn från tre områdens Nattfotboll var med den här dagen. De bidrog före, under och efter både KIF- och ÖSK-matcherna. Ledaren Marcus Artin uppträdde med poesi och de som visat fairplay under Nattfotbollen belönades med priser. Barn delade ut priser till matchens lirare. Dessa fick varsin T-shirt med autografer från barn som deltar i Nattfotbollen. Denna sker fredagar och lördagar i Vivalla, Brickebacken och Oxhagen. Priserna till "Matchens lirare" hade fler barn bidragit till. Före matcherna signerades fyra T-shirts med Ta parti för människan vid Nattfotbollen.

Det här var ett samarbete mellan Hyresgästföreningen, KIF och ÖSK. Gårdsfesten arrangerades även av HUVA (Hyresgästföreingen Unga Vuxna Ambassadörer) och Pennybridge Poetry. Dagen handlade om att erbjuda medlemsvärde (medlemmar gick med rabatt) liksom att lyfta de aktuella bostadspolitiska frågorna inför valet. Sadelskydd sattes ut på cyklar, i svartvitt, runt om kring Behrn Arena.

Här en intervju med vinnaren av ett fairplypris (Nattfotbollen).
Hallå där Ashin,
Du vann ett fint pris inne i halvlek - ett fairplaypris - vad var det?
Hörlurar.
Varför fick du det?

För att jag har varit snäll,vid nattfotbollen i Brickebacken.

Går du ofta?
Ja, jag går mycket. Varje fredag och lördag.

Vad är bra med nattfotbollen?
Att alla hjälps åt!

Spelar du i lag annars?
Inte i lag, men i skolan och hemma, annars.

En sista fråga: Vad ska du ha för musik i lurarna?
GWG!

Vill du se mer? Gå in på Facebook HUVA och Pennybridge Poetry