En värmande uppmuntran på kuvert

Hyresgäster på seniorboendet Solgården i Stora Mellösa har varit upprörda sen en bra tid tillbaka då det varit alldeles för kallt i lägenheterna

Kent Åke Guvén har varit drivande i ärendet, "Vi måste få slut på det här. Nu räcker det. Mina grannar ska inte få frysa" säger han. Lotta Zaine, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen har varit inkopplad. "Det är 16–17 grader berättar hyresgäster när de har ringt mig, och det är på tok för kallt när man är senior", säger Lotta Zaine till NA-reportern som skrev om fallet. En annan senior berättar att hon haft ugnen på med luckan öppen för att få det lite varmare, och då kommit upp i 19 grader. Enligt folkhälsomyndigheten bör det vara minst 20 grader i en lägenhet, och ett par grader till om det är känsliga personer, som äldre.

I gårkväll fick ett tiotal seniorer boendes på Solgården lite glädje i ett kuvert när medlemsrekryteraren Ingalill Härlin kom och knackade på. Lotta Zaine meddelar att de berörda seniorerna får en liten kompensation på hyran, under den tiden de haft för kallt i sina lägenheter. Det är roligt när man få dela ut sådana nyheter, menar Ingalill.

Framåt tar Fastighetsförvaltningen sitt ansvar för att se till att värmen flödar ut i systemet och menar att de ska göra uppföljningar i början av varje vecka för att se så elementen är varma.