Hyresgästföreningen & Örebro Studentkår bjöd till debatt

Många studenter vet hur svårt det är att få en bostad. Bostadsbristen är påtaglig kring lärosäten och problemen finns i hela landet. 255 av 290 kommuner anger själva att de har bostadsbrist. Vad ska man göra?

Vi bjöd in till en bostadspolitisk debatt Eget hem åt alla - så löser vi bostadskrisen!  på Örebro Universitet i samarbete med Örebros studentkår lyfte vi frågan om ungas boende. Vi startade med en härlig "after study" på universitetsområdet i ca 30-graders värme fick studenter komma och käka gratis nygrillade hamburgare och en chans till samtal om bostaden. Kön ringlade sig lång och grillen gick på högvarv. Vi fick in många fler underskrifter i kampanjen "Ta parti för människan" - att fler hyresrätter byggs med rimliga hyror och att ingen ska tvingas flytta efter en renovering. Alla har rätt till ett bra hem!

Kvällen fortsatte två timmar till inomhus, med två föreläsningar och en het och livlig debatt!
Medverkade gjorde Dan Andersson ekonom och författare, Alexander Duarte Tsegai ordförande Örebro Studentkår, Marie Linder förbundsordförande Hyresgästföreningen, Martin Hofverberg chefsekonom Hyresgästföreningen, Ullis Sandberg (S) Kommunalråd, Anders Åhrlin (M) Oppositionsråd. Moderator för kvällen var Filip Reineby.
Hyresgästföreningen region Mitt livesände debatten - se den här!