Bo-skolan i Grums lever vidare

Bo-skolan startades förra året inom ramen för TIA-projektet i Grums kommun (tidiga insatser för asylsökande). Hyresgästföreningen har undervisat om rättigheter och skyldigheter i boendet.

TIA-projektet och Järpegatan tillsammans är projekt som finansieras av Länsstyrelsen Värmland. I år samarbetar TIA-projektet (Olivia Claréus är projektledare) och Järpegatan tillsammans (Helena Kallin är projektledare) med bo-skolan.

- Anledningen till att bo-skolan startades förra året av Olivia var främst i utbildningssyfte, förklarar Helena Kallin. De människor som kommer hit från andra länder har inte samma förutsättningar när det gäller regler och strukturer i det svenska samhället.

- Ibland kan det uppstå problem som ofta grundar sig i att man helt enkelt inte vet hur det fungerar i Sverige. Bo-skolan är, liksom hela TIA-projektet, en del i att motverka passivisering under asylprocessen.

Hyresgästföreningen har nyligen varit där och berättat om rättigheter samt skyldigheter i boendet. Här medverkade Siri Hasting, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen. Se bilden nedan.

Helena Kallin berättar mer om bo-skolan:

- Under årets bo-skola på bostadsområdet Järpegatan i Grums har deltagarna bland annat fått lära sig hur de ska agera om det börjar brinna, samt fått en kurs i Första hjälpen av Röda korset. Andra ämnen har varit sophantering, ordningsregler, skadedjur samt vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyresgäst. Träffarna har främst varit avsedda för nyanlända och asylsökande på Järpegatan men alla på området har kunnat delta. Här är bilder från Röda Korset:

Bo-skola

På bilden syns: Rani Thayaparan, Rim Abodan och Olivia Mortensen. Foto: Helena Kallin

Vill du också göra skillnad?