Det bästa med att bo i hyresrätt

I en tävling på Hyresgästföreningen region Mitts Facebook-sida uppmanades följare att berätta vad de tyckte var bäst med att bo i hyresrätt. Massvis med kommentarer ramlade in och det blev tydligt att det finns vissa saker som uppskattas extra mycket av många.

Här kan du läsa alla kommentarer:

Gemenskapen med grannarna! Att aldrig behöva känna mig ensam, även om gubben är borta. Det skapar en trygghet!
Att inte behöva ha en buffert om tex kylskåpet går sönder, man ringer felanmälan
Att vi har Världens bästa kvarterslokal i området med bla träningsmöjlighet

Om något är sönder ringer man bara så fixar "någon" det, det är toppen. Även att ha grannar så kan man alltid tala med en medmänniska, det känns så bra. Hälsa och le så behöver du inte vara ensam. Det känns toppen att kunna ge en kram till en granne.

Skönt att bara ringa felanmälan om något händer.Lagom stor tomt,finns möjlighet för plantering på våren men det ingår även lite snöskottning på vintern.Helt perfekt!! En stor viktig del för mig är att få möjligheten till mitt engagemang i hyresgästföreningen.Tänk så många trevliga grannar och vänner jag fått under årens lopp.

Bra med att bo i hyresrätt? Enkelt få hjälp, har dessutom en suverän fastighetsskötare. Är medlem i Hyresgästföreningen som ger extra trygghet och hjälp-

Att få trygghet i din ekonomi. Man kan böttre planera sina utgifter i en budget. T ex om man allvarligt sjuk så vet man vilka boendekostnader man har och att man inte behöver slita ut sig för att bo. Att sen bara enkelt kunna lämna sitt boende för att resa utan att behöva oroa sig känns bra. Behöver man snabbt ändra sitt boende så går det på 3 månader.

Det bästa med att bo i hyresrätt är att man slipper tänka på snöskottning gräsklippning eller att hela tiden ha en buffert uti fall någonting går sönder

Slipper ha en buffert för allt som kan gå sönder.....slipper skotta en massa snö...Ha trevliga grannar å fika med....bara några exempel.....finns fler....

Bra för jag/vi har inte råd och köpa hus. Sen får man alltid hjälp av hyresvärden. Sen slipper man dyra kostnader när det händer något stort som vattenläcka mm. Dem har bra underleverantörer som hjälper till.

Slipper skotta snö och klippa gräs samt den bra service som vi får, när något går sönder samt om man har någon fråga om någonting. Alltid ett trevligt bemötande. Bra grannar.

Att inte behöva betala dyrt om kylskåp eller dylikt går sönder ! Är du dessutom medlem i Hyresgästföreningen kan du få hjälp om det strular till sig.

Att slippa skotta snö är helt sjukt skönt. Framför allt på taket för det har man ingen lust med att göra.

En jämlik hyreskostnad gynnar alla och det vinner även bostads bolagen på. Lika så blir det en rättvis hyreskostnad!

Ekonomiskt sett är det helt perfekt & behöver inte tänka på reparationer om något går sönder

Bra att hyra bostad.Får hjälp när något går sönder, och kontinuerlig renovering. Är med i hyresgästföreningen.

Att inte behöva oroa sig för om nåt går sönder, har jag råd, vart vänder jag mig.

Att bara kunna slå en signal när något inte funkar och möjligheten att snabbt kunna byta bostad (när det fanns att välja bland...)

Enkelt att flytta - inga underhållskostnader - ingen gräsklippning eller snöskottning - gemenskap - trygghet - att vara del i en folkrörelse (Hgf)

Det perfekta boendet vi har bestämt oss för att fortsätta hyra istället för att köpa hus.

Ekonomiskt sett är det helt perfekt,slipper dyra lån och underhållsmässigt helt underbart.

Att kunna flytta enklare än om man äger sin bostad. Och att man kan få hjälp av hgf vid ev tvist om något inte blir åtgärdat i bostaden. Det kan man inte få som ägare

Vad kan vara dåligt med att bo i hyresrätt? Hyra på autogiro, slipper skotta snö och reparera. Kan bo på högt men även lågt, få klaga och gnälla på grannar eller ha jättetrevligt med dem! Läsa alla roliga tvättstugelappar, samt ev lappar i hissar och portgången.
Slipper städa trappor!
Är jag inte nöjd med ngt kan jag ringa och klaga, så fixas det ofta snabbt, och är de inte nöjda med mig som hyresgäst så kan de faktiskt göra sig av med mig. Men de går nog inte lika snabbt

Det jag ser som det bästa är att du är fri från allt vad reparationer heter och att kunna flytta/byta bostad fort

Jag kan inte o tål inte att tapetsera o måla om o fixa så då är det bra att bo i en hyresrätt tycker jag. Trivs med det sättet att bo.

Att bara kunna ringa när det är något som är fel.

Att kunna vara rörlig på bostads- och arbetsmarknaden

Ja det är väl att jag slipper skotta snö.

Servicen om något går sönder. Är Aktiv inom HGF lokalt

Slipper skotta snö o klippa gräs

Slippa snöskottning

Man behöver aldrig känna sig ensam. Och de e bara att ringa om något har gått sönder.Vi har en jätte finn innergård som dom håller ordning på. bra grannar man kan prata med. Med andra ord toppen att bo i hyresrätt. Och bra hyrevärd är ett plus. Och att man är medlem i hyresgästföreningen, för dom hittar på mycke kul, och att man även får hjälp där ifrån om de skulle vara någe.

Snälla grannar att umgås med och som kan se efter lägenheten när man inte är hemma och som märker om någon granne inte har setts till på ett tag och undrar om det hänt något. Bryr sig om varandra!

Största fördelen är att man kan vara medlem i Hyresgästföreningen! Och alla trevliga grannar som finns på andra sidan väggen !

Man slipper skotta snö och klippa gräset. Och det är bara att ringa om någonting går sönder.

Det bästa är helt klart att man kan vara medlem i Hyresgästföreningen. .då har man chansen att engagera sig och påverka sitt eget boende på bästa möjliga vis

Trygghet-medmänniskor-vara med och påverka sitt område-lokal hyresgästörening!

Vill du också göra skillnad?