De vill få hela Örebro att umgås

I Örebro håller ett nytt projekt på att startas upp där målet är att få ungdomar och unga vuxna att träffas över stadsdelsgränserna.

De två bröderna Hemn och Hndren riktigt lyser engagemang när de berättar om sina planer, att starta ett nätverk för integration där ungdomar och unga vuxna i olika stadsdelar i Örebro kan träffas. När de träffade Hyresgästföreningen kändes det som en bra samarbetspartner.

-Hur får vi till exempel ungdomar i Lundby och Vivalla att träffas? Det som är främmande är lätt skrämmande. Vi vill istället se det som en dörr som öppnas mot det intressanta man kan lära sig. I Hyresgästföreningen finns redan folk som brinner för samma sak som vi gör, säger Hndren.

-Ungdomar behöver känna ansvar och trygghet, inte besvikelse. Om de får vara med och påverka kan de också se att deras arbete ger resultat, tillägger Hemn.

Tillsammans med Hyresgästföreningen kommer bröderna bland annat arrangera träffar där intresserade ungdomar kan mötas och göra saker tillsammans. Det viktiga är att inte leverera något färdigt utan låta de som är med tillsammans bestämma vad de ska göra, det kan vara sällskapsspel, sport eller diskussionskvällar.

Bröderna Hemn och Hn

Vill du också göra skillnad?