De jobbar för en trivsam stämning på Hånåkni

Blombytardag, boule, loppis, pilkastning och tipspromenad – mycket händer i bostadsområdet Hånåkni i Mora och allt tack vare den lilla arbetsgruppen på fem personer.

Anette Melin är en av medlemmarna i arbetsgruppen och är bland annat ansvarig för växtbytardagen där de boende i området kan byta, sälja eller köpa både inne- och utomhusväxter, sticklingar och frön. På årets växtbytardag kom runt tio personer.

-Det här är anda året vi anordnar växtbytardagen och jag tror det kommer bli fler och fler för varje år, säger Anette.

Medlemmarna i gruppen har engagerat sig för att de vill att det ska hända något på området och att det ska kännas trevligt att bo där.

-Vi vill att alla ska känna att de kan komma ut och träffa grannarna, fortsätter Anette.

Bostadsområdet Hånåkni är lite speciellt eftersom alla 140 lägenheter har egna små trädgårdar, husen är placerade som en liten by med en gemensam stuga i mitten där det finns tvättstuga och samlingslokal. Den trevliga miljön gör det lätt att träffas tycker Anette men som det ofta är nuförtiden så är det många som inte har tid.

-De som jobbar har inte ork att engagera sig på fritiden, tror Anette.

Växtbytardagen samlade ändå några nya ansikten och någon mer granne kanske kommer vara med på aktiviteterna framöver, snart är det till exempel dags för städdag där grannarna tillsammans krattar och gör fint på området och sedan äter tillsammans.

Arbetsgruppen på Hånåkni, från vänster: Rose-Marie Munther, Anette Melin, Lisa Nilsson, Bosse Jansson. Med i gruppen är också Göte Kallur.

Deltagare på växtbytardagen

Vill du också göra skillnad?