Barnen fick rita sin drömlekplats

Hur skulle en lekplats se ut om barnen fick bestämma? På ungdomsgården Bunkern i bostadsområdet Rödmyren i Mora har barnen fått fantisera och rita sin drömlekplats. Det bästa av allt är att några av drömmarna kan bli verklighet.

- De gamla lekplatserna börjar bli så dåliga och därför är det jättekul att det nu ska byggas en ny, säger Malin Gunnars, eller Malle som hon kallas på Bunkern.

Malin har själv gått på gården när hon var yngre och nu har hon tillsammans med Anna-Maria Jansson, även kallad Mia, engagerat sig i ungdomsgården via Hyresgästföreningen. Nu ska teckningarna lämnas till Morastrand, det kommunala bostadsföretaget i Mora, där de ska bli inspiration till den nya lekplatsen som ska byggas i Rödmyren.

- Det är jättekul att Morastrand är intresserade av barnens förslag och att de vill att de ska trivas och ha kul, fortsätter Malin.

En klätterställning med koja och rutschkana finns med på ett av förslagen, ett annat önskemål är en gunga som ser ut som ett tefat.

Nu väntar vi med spänning på att få höra när det är invigning av den nya lekplatsen!Malle och Mia bakom förslagen till lekplatser

Malle och Mia bakom förslagen till ny lekplats.

Några av förslagen på vad lekplatsen skulle kunna innehålla.

Vill du också göra skillnad?