Aktuellt på utbildningssidan

Hallå där Pernilla Forsberg, utbildningsstrateg i Dalarnas, Värmlands, Sörmlands och Örebro län. Kan du berätta om vad som sker på utbildningssidan. Vad kan en medlem förvänta sig framöver?

• Vi har nyligen haft en temakväll om hur vi bygger den hållbara staden. Den handlade om hållbar stadsutveckling med tanke på miljön utifrån ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt perspektiv. Och vad jag som enskild kan göra för att bidra till en hållbar utveckling. Fler temakvällar är planerade.

Hur går ni ut med information om utbildningarna?

• Vi försöker synas mer med våra utbildningar idag, så att fler ska upptäcka dem. Genom att bli mer digitala når vi fler. E-post är en väg. Utbildningskatalogen ligger på vår webb. Vi informerar även via Facebook, så följs oss där (sök på Hyresgästföreningen Region Mitt).

Vad har ni på gång mer?

• Vi har bland annat ett ledarprogram. Det är ettårigt och vänder sig till framtida ledare inom Hyresgästföreningen. Det blir nu en ny omgång och rekryteringen pågår under 2018. Läs mer i vår utbildningskatalog; I korthet handlar det om att du kan bli nominerad, eller söka själv.
  • Det finns 15 platser och du kommer att lära om Hyresgästföreningen som organisation, demokrati, folkrörelser, retorik och ledarskap i idéburna organiationer. Många som gått det här programmet har idag ledande positioner på olika nivåer inom Hyresgästföreningen. Så om du känner dig träffad, eller vet någon annan som skulle passa, hör av dig! Det går bra fram till den sista september 2018 till pernilla.forsberg@hyresgastforeningen.se

Händer det något under sommaren?

• Ja, det sker ett stort arrangemang som heter Söka upp. Det är för aktiva medlemmar och förtroendevalda inom Hyresgästföreningen. Det pågår den 2-3 juni i Örebro. Vi kommer även att göra olika utåtriktade aktiviteter inför valet, du är väl med i vår vykortskampanj?

Och om man inte är intresserad av bostadspolitik?

• I höst kommer en heldagsutbildning om Hyresgästföreningen. Och så blir det en temakväll igen för alla medlemmar. Det kommer även en studieplattform som är digital som ska underlätta. Där blir det filmade föreläsningar, självstudier. Vi vill utvidga våra digitala kanaler ännu mer så att fler medlemmar får möjlighet att lära sig mer.

Något annat du vill slå ett slag för?

• Ja, våra studiecirklar. Jag har själv gått en här i vår på tema Zombies. Det var så kul! Själva grunden handlar om hur vi överlever katastrofer. Hur klarar vi längre elavbrott, dåligt vatten och liknande. Det finns också en variant utan zombies, mer på tema hemberedskap. Här samarbetar vi med ABF och Civilförsvarsförbundet. Den startar i Örebro den 17 maj. Vill du starta en egen, kontakta Hyresgästföreningen om det. Via utbildningskatalogen hittar du alla kontaktuppgifter och du kan även kontakta mig.

Utbildningskatalog Region Mitt 2018

I vår utbildningskatalog kan du läsa mer om hur du anmäler dig. Gör som många andra, gå en utbildning med Hyresgästföreningen.
Här hittar du utbildningskatalogen och kontaktpersoner