Agneta ska leda det viktiga arbetet i Borlänge/Gagnef/Säter

• Borlänge
  • Gagnef
  • Säter

Agneta Fahleson-Ericsson valdes i tisdags till ny ordförande för Hyresgästföreningen i Borlänge/Gagnef/Säter. Agneta har varit med i styrelsen för Hyresgästföreningen i flera år och har också en lång facklig erfarenhet.

- Jag är nog en ganska inbiten föreningsmänniska, säger Agneta. Nu ser jag fram emot att få leda ett väldigt viktigt arbete – att få jobba för att förbättra hyresgästernas villkor i vår förening. Vi har en bred verksamhet i våra tre kommuner. Det viktigaste är att sköta hyresförhandlingarna bra. Och att vi gör det fick vi bevis för på årsmötet, då flera medlemmar gav oss beröm! För 2016 blev hyreshöjningen i Borlänge 0,41% på årsbasis – den lägsta höjningen på många, många år. Att ge hyresgästerna ännu mer inflytande över sitt bostadsområde och över villkoren i sitt boende är något som jag vill satsa på framöver. Jag vill också att vi ska synas mer utåt på olika arrangemang. Vi måste bli ännu bättre på att tala om vilken nytta vi kan göra för våra medlemmar.

- Jag tycker det var extra roligt att bli vald till ordförande på internationella kvinnodagen. Det behövs många fler aktiva kvinnor, i föreningslivet och inte minst i bostadspolitiken, avslutar Agneta.

Agneta efterträdde Göran Tägtström, mångårig hyresgästordförande. Göran höll ett inledningsanförande, där han kunde konstatera att utan en aktivt arbetande Hyresgästförening skulle villkoren för hyresgästerna varit betydligt sämre. Men han kunde också konstatera att det fortfarande finns mycket kvar att göra.

-Nu rapportera media om hur kommuner tar pengar ur de kommunala bostadsföretagen för att satsa på annan kommunal verksamhet. I praktiken betyder det att vi hyresgäster betalar dubbel skatt. Vi betalar, som alla andra, kommunalskatt. Utöver det får vi också betala för kommunal verksamhet via vår hyresavi. Det är djupt orättvist. Det behöver också byggas mycket mer i våra kommuner och i länet. Här krävs det kraftfulla insatser från staten. Nu måste det till en bostadspolitik värd namnet! Med de orden inledde Göran sitt sista årsmöte som ordförande för Hyresgästföreningen i Borlänge/Gagnef/Säter.

Göran Tägtström lämnar över ordförandeklubban till nyvalda Agneta Fahleson-Ericsson. Övriga i styrelsen blev Hans Haglund, Annette Johansson, Anna Stenman, Florence Persson, Per Oja, Osman Farid, Gert Löfström och Tommy Janfjäll. Ersättare blev Ann-Sofie Torki och Erik Janfjäll.

Vill du också göra skillnad?