"Vi vill att alla ska kunna bo i Nacka" - Sopplunch i Nacka

Under måndagen 28 september bjöd Hyresgästföreningen Nacka-Värmdö in Nacka kommuns politiker till sopplunch för att diskutera hyresrättssituationen i området.

De tio kommunpolitiker som dök upp till lunchen beskrev ett växande intresse för hyresrätten som boendeform hos Nackaborna och att många fastighetsbolag är intresserade av att bygga i området. Gunilla Grudevall, kommunalråd (FP) i Nacka kommun lyfte också kommunens beslut om att en tredjedel av de bostäder som byggs i Nacka ska vara hyresrätter.

Ett av de ämnen som diskuterades var de höga hyresnivåerna för nyproducerade och upprustade hyresrätter. Att hålla nere hyrorna är en av de viktigaste frågorna för Hyresgästföreningen Nacka Värmdö enligt Dennis Gråfors, föreningens ordförande. Johan Krogh från Centerpartiet såg marknadshyror för hyresrätter som en möjlig lösning på bostadsbristen i Nacka och Stockholmsregionen. En lösning som ifrågasattes av oppositionsrådet Sidney Holm (MP).

– Man kan inte lämna allt till marknaden. Om jag hade ett fastighetsbolag skulle jag också vilja bygga attraktiva hus på attraktiv mark för att maximera min vinst. Men det funkar inte. Vi vill att alla ska kunna bo här i Nacka.

Christina Ståldal, ledamot i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen (Nackalistan), höll med och betonade att politikerna har ett ansvar för att hitta modeller som gör att inte bara medelålders höginkomsttagare har råd att bo i kommunen.

Hyresgästföreningen Nacka Värmdö anordnar fyra soppluncher varje år för kommunpolitiker i de båda kommunerna. Dennis Gråfors, ordförande i Hyresgästföreningen Nacka Värmdö, och Margareta Flodström, ledamot, tycker att luncherna är ett bra forum för att möta politiker. De är båda övertygade om att soppluncherna och Hyresgästföreningens arbete var en avgörande faktor när Moderaterna i Värmdö under våren föreslog att delar av allmännyttans bestånd skulle säljas till privata värdar. Frågan fick stor uppmärksamhet i området och till slut valde politikerna att istället sälja 49 procent av aktierna i Värmdöbostäder till Rikshem.