Framtidens Skärholmen

Fokus Skärholmen är jätteprojektet med 4000 nya bostäder i Skärholmen-området. Det har varit tal om det länge men det har samtidigt varit lite ovisst kring projektet. Idag är allt tydligare och mängden bostäder som ska byggas har utökats till 6300

Det kommer att byggas i områden som redan är bebyggda men även i helt nya trakter med namn som Mälaräng och Skärholmsdalen.  Det planeras för 1200-1400 nya bostäder längs Vårbergsvägen, där det även ska byggas två nya förskolor och en ny grundskola. Den nya grundskolan beräknar man att bygga först år 2030. Bredäng, Mälarhöjden, Västertorp och Fruängen ska knytas ihop genom att bygga en förskola, en grundskola och ungefär 1000 nya bostäder i hyresrätter och bostadsrätter. Nya bostäder planeras även längs Bredängsvägen och 800 nya bostäder planeras mellan Skärholmen, Sätra och Sätraskogen. Projektet ses som ett första steg i utvecklingen av Skärholmsvägen till en stadsgata.  Läs mer om projektet på Stockholm stads hemsida.

Hyresgästföreningen tycker att det är positivt att staden satsar på bostadsbyggande. Och hoppas så klart att hyresrätten prioriteras när projektet genomförs, samt att boende i området får chans att vara delaktiga under hela processen.

Bostadsbygge i Stockholm