Ett exceptionellt bra år vad gäller avkastning på bostäder

I februari gnällde Fastighetsägarnas vd, Reinhold Lennebo, på Hyresgästföreningen i en krönika i Fastighetstidningen. Han menade att dagens förhandlingssystem skapar en osäkerhet hos fastighetsägare inför investeringar:

- Vi ser exempel på att man som fastighetsägare till slut ger upp och säljer sina hus till bostadsrättsföreningar i stället. Andra tvingas dra ner på fastighetsunderhållet till ett minimum, vilket skapat en underhållsskuld på flera miljarder. Ytterligare andra avstår från att bygga nya bostäder.

I samma tidning kan vi nu läsa hur det egentligen förhåller sig. Sanningen är att det knappast finns en mer lönsam bransch än att driva bostadsbolag. Fastighetsinvesteringar har varit de bästa investeringarna de senaste 20 åren, särskilt om investeringarna gjorts i Stockholm, Göteborg och Malmö.

”Ett exceptionellt bra år vad gäller avkastning – det är utan att använda överord facit för 2015. Totalavkastningen för året enligt MSCI:s börsindex landade på 14,1 procent, upp från 8,1 procent från 2014. Med tanke på att inflationen i princip var obefintlig får man betrakta 2015 som ett av de mest lönsamma sett i ett 20-årsperspektiv. Tydligt är att det är värdeökningen som just nu driver upp avkastningen. För 2015 stod den för 8,8 procent, alltså 62 procent av avkastningen. Direktavkastningen har däremot sjunkit något.”

Fastighetsägarnas kritik mot dagens förhandlingssystem och Hyresgästföreningen handlar således inte om ekonomi, utan om makt. Fastighetsägarna vill själva sätta hyran utan inblandning från hyresgästerna.