Uppsalahem vägrar förhandla hyror för nyproduktion

För tredje gången på kort tid vägrar Uppsalahem att förhandla nyproduktionshyror med Hyresgästföreningen.

I går valde Uppsalahem att lämna förhandlingsbordet gällande Bäcklösa i Ultuna i Uppsala. Uppsalahem vill ha en hyra på nära 12 000 kr för en trerummare. Till detta tillkommer även kostnad för vatten. Hyresgästföreningens uträkningar visar däremot att Uppsalahem skulle få ekonomin att gå ihop med en hyra som är 1 300 kr lägre per månad.

- Vi har varit öppna med vilka siffror som använts och hur vi har räknat. Uppsalahem har svarat med svepande argument och vägrat visa underlag som motbevisar våra uträkningar, säger Helena Nordlund, förhandlare, Hyresgästföreningen Aros - Gävle.

Det är viktigt att Uppsalahem är ett livskraftigt bolag som även i framtiden bidrar till stadens bostadsförsörjning. Därför vänder sig Hyresgästföreningen emot att Uppsalahem slår mynt av bostadsbristen och vinstmaximerar på hyresgästernas bekostnad.

- Det är inte rimligt att Uppsalahem årligen gör en vinst på i snitt nästan 14 000 kr för varje lägenhet. Det innebär att 1 200 kronor av varje månadshyra är ren vinst. I sin jakt på vinster har Uppsalahem glömt sitt allmännyttiga uppdrag, att bidra till att kommuninvånarna kan få en bostad som vanligt folk kan ha råd med, säger Magnus Näll, förhandlare vid Hyresgästföreningen region Aros-Gävle.

Pressmeddelande: Läs hela pressmeddelandet om Uppsalahems vägran att förhandla nyproduktionshyror här.