Bränder satte fart på grannsamverkan

I Bollnäs har hyresgäster drabbats av upprepade bränder i sina förrådsutrymmen. Efter den senaste branden fick man nog, och ett trettiotal av de boende har nu engagerat sig för Grannsamverkan i området.

Den 27 december hände det igen, för femte gången på kort tid. Klockan 21:45 fick Räddningstjänsten larmet om att det brann i ett lägenhetsförråd på Framnäs i Bollnäs. Då hade lokalen precis blivit färdigrenoverad efter den förra branden, som inträffade så sent som i somras.

Thomas Malm, vice ordförande i den lokala hyresgästföreningen Framnäs och ledamot i föreningen, kom precis hem och såg alla boende som samlats utanför byggnaden. Han pratade med Bollnäs Bostäder som dagen efter skickade ut information till hyresgästerna på den drabbade adressen, bland annat om att Hyresgästföreningen tänkte hålla ett bostadsmöte.

Thomas MalmRedan veckan därpå, den 2 januari, anordnade Thomas ett möte med hjälp av Bollnäs Bostäder, polis och räddningstjänst. Till mötet kom hela 81 personer, varav ett 30-tal har anmält intresse för Grannsamverkan.

- Ja det är ju lite synd att det måste hända något innan vi agerar, men nu är det en himla fart på grannsamverkan, säger Thomas. Det är viktigt det här med säkerhet. Och vi har ett bra samarbete med polisen och räddningstjänsten.

Det kan alltså gå fort att göra skillnad när man hjälps åt! Gruppen planerar nu att åka runt och verka i samtliga Bollnäs Bostäders områden, ett 20-tal bostadsområden, inte bara deras egna. Men först väntar en kurs för alla dem som anmält sig till Grannsamverkan.

Har ni problem i ditt bostadsområde?

Ett smart sätt som ger resultat är att jobba med grannsamverkan. Det är ett enkelt sätt att arbeta tillsammans för trygghet och lugn i området och resultaten är mycket goda. Ofta har man en partnerskapsgrupp som består av hyresgästföreningen, bostadsbolaget och den lokala polisen. Problemen brukar minska ganska snabbt och ibland upphör de helt. Tag reda på mer om hur ni startar grannsamverkan.